Denní svícení

Dobrý den spolukolegové a spolukolegyně,
když se začalo hovořit o povinnosti celodenního svícení, jak si jistě všichni pamatujete, začal jsem se zaobírat myšlenkou proč to. Něco málo mám se světelnou technikou společného, tak se mě i některým kolegům to moc nepozdávalo, ale náš hlas nebylo slyšet. Pak došlo k uzákonění a později pokutování a ztrátě bodů za nespnění této povinnosti. Je pravdou, že jsou vozidla lépe vidět, ale současně vše co zrovna nesvítí upadá do jasového pozadí. Mohou to být třeba i lidé na přechodu (viz též nedávno Rakouské odůvodnění jejich zrušení této povinnosti) a to je velmi negativní zkušenost. Dalším neblahým důsledkem je zvýšený nárok na naše peněženky, neboť vzroste spotřeba a prudce se zkrátí relativní doba použitelnosti světelných zdrojů (jedej mladý student světelné techniky vypracoval seminární práci na toto téma a dospěl k výsledku +0,10Kč/km u středně velkého vozu). Mimo to se zcela zjevně zvýší ekologická zátěž nejen okolí vozovek. Takže nakonec zavedená povinnost, jak je u nás zvykem být papežtější než papež, je velmi problematická. Z tohoto důvodu občas přemýšlím co s tím. Dnes jsem objevil z tohoto hlediska zajímavý text na http://www.xenony-bixenony.cz/denni-sviceni-led-sv-tla.html a docela by mne zajímalo je-li to jen reklamní spot nebo právní realita (určitě se mezi námi najde odborník na právo). V tu chvíli by mne napadlo doplnit do naší průsvitné čelní masky LED moduly spínané automaticky po nastartování a bylo by splněno co musí být a to nízkojasovým zdrojem s podstatně menší spotřebou výkonu a s podstatně delší životností. Hlavní osvětlení by se spínalo již zabudovanou funkcí snížení hladiny vnějšího osvětlení a je to. Jediné negativní by zůstala investice se zřízením takového osvětlení, ale myslím si, že by to nemuselo být až tak drahé (do 3000.-Kč?). Co Vy na to ?

Vložil Petr, 12. Říjen 2007 - 16:27
 

Petr
příspěvků: 129
obdivovatel

To 1se : jistě, při odpojeném buzení alternátoru se na jeho výstupních svorkách objevuje 00prd napětí (jen něco ze zbytkového magnetizmu budícho obvodu). Ale já nechtěl diskutovat o detailech, jen principielně, vysvětlit, že seza určitých okolností alternátor nepodílel na palubní síti a pak mohlo být toto síťové napětí, stejně jak sám uvádíš, prakticky jen napětím z baterie, což tak v případě Hellboye vypadá. Nicméně díky za upozornění.
To Fanda: stejně jako 1se, teorie naprosto správná, ale když chci něco srovnávat pak musím trvat na tom aby se srovnávaly hrušky s hruškama a ne jabka z hruškama s tím, že jabka jsou jako hrušky, ale akorát mají jiný tvar, rostou na jiným stromě a mají jinou chuť a potmě ani nelze dost dobře ty stromy od sebe odlišit. Co tím myslím, jen to, že se v obvodech dnešních aut objevují běžně polovodičové kompomenty a ty vytvářejí úbytky napětí i při minimálním zatížení procházejícím proudem. Poruchové stavy při úniku proudu hodnot 10mA v autech nejsou žádnou vyjímkou aniž by znamenaly požární nebezpečí. Dále kdo ví čím Hellboy měří. To jen tak mimochodem. Já nechci teoretizovat jen se dobrat kořene věci a když se ukáže, že rozdíl napětí mezi baterií a zapalovačem je zanedbatelný, pak teprve mám jistotu že měřím a porovnávám to co chci a ne to co si jen myslím, že chci. Konec už nebudu prudit Cool.

--
19. Říjen 2009 - 13:48
lse
příspěvků: 23
5D 1.8 Sport
mám od: 27.11. 2008

To Fanda: Naprostý souhlas

--
19. Říjen 2009 - 12:10
lse
příspěvků: 23
5D 1.8 Sport
mám od: 27.11. 2008

To Petr: VAZ a ostatní auta té doby s mechanickým kontaktním regulátorem buzení alternátoru: on se ten alternátor neodpojoval, to je blbost. Mechanický regulátor měl 3 skokové stavy - připojoval budící vinutí alternátoru k 12V, nebo bylo buzení připojené přes odpory - mírné buzení. Při zvýšení napětí se buzení připojilo ke kostře a došlo k odbuzení alternátoru. Tedy buď plný výkon alternátoru/udržování napětí/nebo se jelo na baterii.

--
19. Říjen 2009 - 12:08
Fanda
Obrázek uživatele Fanda
příspěvků: 857
bývalý majitel

Petr napsal:
Pánové zkuste měřit ještě při stojícím vozidle (podmínka dosti nutná Koulím očima) jaký je úbytek napětí mezi baterií a zapalovačem. Pak lze usuzovat více u napětí v palubní síti, které je rozhodující měřeno na baterii. Jde o možné různé úbytky napětí v rozvodu, případně drobné úniky proudu při zhoršené izolaci a hromadu podobných jevů, které se mohou ve vozidle objevit.

Zkuste se prosím rozpomenout na své základy elektrotechniky - kde se to pro ne-elektrotechniky učí, jen ve fyzice? Aby byl úbytek napětí na vedení, musí tím vedením protékat proud. Protože voltmetr má mít vysoký (vnitřní) odpor, to co se naměří na zásuvce, je vlastně napětí v místě, kde vedení pro CL odbočí nekde uvnitř auta. Protože máme CL pod napětím až v poloze klíčku I., může za ten úbytek třeba spotřeba rádia (to se alespoň dá vypnout) a třeba podsvětlení displejů, co mne teď napadá. V 12V rozvodu bych na úniky proudu přes špatnou izolaci nesázel, to už by muselo být pomalu ohnisko potenciálního požáru! 666 A od toho jsou potom pojistky.
Ergo kladívko - nemělo by se to od U baterie tolik lišit. Samozřejmě na baterii měříme také s klíčem na I. Takže nepůjde tolik o pokles/úbytek napětí na vedení, ale na zatížené nebo nezatížené baterii.
--
19. Říjen 2009 - 10:53
Petr
příspěvků: 129
obdivovatel

To hellboy: No a je to, takže ti ta regulace napětí alternátoru asi blbne, tak jak píšeš posledně naměřené hodnoty jsou OK, dřívější měření (je-li správné ?) bylo s divnými výsledky. Ale už jsem kdysi slyšel, že jistý typ aut (VAZ?) měl reguaci napětí udělanou tak, že když bylo napětí na baterii nad 12,5V tak se alternátor odepínal od palubní sítě a tak to napětí kolísalo nějak tak jako tobě. Ale to už je hodně dávno a doufejme, že se k tomu Honda nesnížila, speciálně v tvém případě. Myslím, že s těmi servisy máš pravdu, ale abychom kvůli tomu kupovali tester mi přijde dost rozšafné.

--
19. Říjen 2009 - 10:31
Hellboy
Obrázek uživatele Hellboy
příspěvků: 503
5D 2.2 Sport
mám od: 28.5. 2008
v provozu od: 28.5. 2008

Měřil jsem i na baterce rozdíl mezi zapalovaem v setinách Volt.
Dnes opět test zapnuté denní os. klíma , vyhřívání sedaček a časté starty na volnoběh 13.9V za jízdy 14.1-14.2V takže vše OK zdánlivě (asi si budu muset koupit tester na alternátor pač servisy toto nemají)

--
16. Říjen 2009 - 18:50
Petr
příspěvků: 129
obdivovatel

Pánové zkuste měřit ještě při stojícím vozidle (podmínka dosti nutná Koulím očima) jaký je úbytek napětí mezi baterií a zapalovačem. Pak lze usuzovat více u napětí v palubní síti, které je rozhodující měřeno na baterii. Jde o možné různé úbytky napětí v rozvodu, případně drobné úniky proudu při zhoršené izolaci a hromadu podobných jevů, které se mohou ve vozidle objevit.

--
16. Říjen 2009 - 15:01
Petr
příspěvků: 129
obdivovatel

to ISE:jasně, pokud je napětí v síti po nastartování menší než 12,5V tak je něco v nepořádku. Standardní napětí baterie (ne zcela vybité a ne úplně nové) je cca 12,2V naprázdno, po nastartování a ustálení chodu by mělo být alespoň 13v a pak relé ARS chodí bez problému, ochrání oproti přímému zapojení na baterii LEDky ve světlech od přechodových jevů při startování motoru, které neslouží dobře k jejich životnosti. Pozor je třeba měřit na baterii, jinde v rozvodu mohou být hodnoty napětí jiné.

--
16. Říjen 2009 - 14:56
Hellboy
Obrázek uživatele Hellboy
příspěvků: 503
5D 2.2 Sport
mám od: 28.5. 2008
v provozu od: 28.5. 2008

to: lse
Moc děkuji za měření.
Mne když to spane na 12.7-12.5V tak to drží pořád až do té doby než zapnu nějaký spotřebič takže to je něco jiného než u tebe.

--
11. Říjen 2009 - 11:27
lse
příspěvků: 23
5D 1.8 Sport
mám od: 27.11. 2008

To Hellboy: Změřil jsem napětí stejným způsobem, jak popisuješ. Rozsvícená denní světla, měření v zásuvce pro zapalovač.... Po rozjetí se napětí drží kolem 14.5V (+/-0.2V), mim 13.8V a po cca 10ti minutách spadne na 12.7V. Po cca 1-2s se zase zvedne na 14.5V kde drží cca 15s. Takhle se to pořád opakuje.

--
11. Říjen 2009 - 10:17

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".