Takže poprvé na novom fóre. Dúfam že sa sem podarí presťahovať z cafe auto...
Viem ža sa dávnejšie písalo o zábehu len v tom starom fóre je umenie sa niekam preklikať. Moja otázka znie: mám nabehnuté 3000km - musím sa ešte "upejpat", alebo už môžem vyraziť skontrolovať funkčnosť lediek REV.?
Administrátor
příspěvků: 583 5D 1.8 Sport
mám od: 11.5. 2006
ok1wu napsal:
...Teorií i praxí potvrzený standard je provádět záběh pokud možno v ustáleném režimu, v našem případě nejlépe na jaře nebo na podzim, bez extrémního zatížení jak výkonového, tak tepelného. V žádném případě při závodech do vrchu v zimě. Tedy např. 1000 km na německé, francouzské nebo italské dálnici při rozumně řídkém provozu, bez častého řazení, pokud možno při konstantní rychlosti 120-130 km/h na šestý převodový stupeň, při venkovní teplotě cca 20-25°C, se zatížením dvěma osobami a další zátěží max. 100kg. Na tuto cestu se chystám letos při cestě na dovolenou do Itálie, a už se na to velmi těším...
Tak nevim, ale kdyz jsem naposledy shanel nejake informace o zabehu, tak vsude zduraznovali, ze konstatni jizda napr. prave po dalnici, je pro zabeh zcela nevhodna, a i proto se prvnich cca. 1000 km nedoporucuje pouzivat tempomat.
Naopak pro zabeh je doporuceny co nejrozmanitejsi rezim s castym razenim, samozrejme s vynechanim tech nejvyssich otacek...
edit: jc byl o kapku rychlejsi
--
26. Leden 2009 - 17:22
jc
příspěvků: 2861
bývalý majitel
Ze je dalnice vhodna na zajizdeni, slysim asi poprvy. Kdyz uz bych tam musel, tak bych nejel extrem, ale taky ne ustalenou rychlosti. A razeni bych se taky nevyhybal.
--
26. Leden 2009 - 17:21
next art
příspěvků: 160 5D 1.4 Comfort
mám od: 6.3. 2008
...taky bych zdovolením něco přidal. Můj kolega mi hned po koupi mého druhého auta (yaris) radil. Při záběhu motoru nejezdi dlouhé trasy tak abys držel dlouho stejné otáčky (dlouho myslel třeba 20 km v kuse...což je třeba ta německá dálnice...). Při takovéto jízdě se nemění s otáčkami ani tlak oleje a ten se roztřikuje stále do stejných míst, takže některá místa maže dostatečně a některá ne. Takže je lepší sem tam ubrat, semtam přidat otáčky...
Nekamenujte mne, nejsem žádný motorový odborník, ale zní mi to docela logicky.
--
26. Leden 2009 - 17:18
ok1wu
příspěvků: 201 5D 1.8 Sport
mám od: 26.9. 2008
Dovolte mi se s vámi podělit zjednodušeně o odborný, teoreticky i praxí potvrzený "normál".
Podstata záběhu je vyrovnání vůlí mezi třecími plochami mezi vzájemně se pohybujícími součástkami automobilu, v našem případě hlavně motoru a ložisek (např. v nábojích kol).
Pro názornost přirovnám s třecími plochami brzdové destičky a brzdového kotouče. Při provozu (brzdění) se "ohoblují" ´(vyhladí) výstupky jak na brzdovém kotouči, tak na brzdové destičce. Vzájemně se přizpůsobí oba povrchy vůči sobě - výsledek - oboustranně hladké plochy. Rozdíl je však v tom, že tvrdost obou povrchů je různá a dochází "k nerovnoměrnému opotřebení" destička vydrží samozřejmě méně km než brzdový kotouč.
Stejným nebo podobným způsobem jsou konstruovány ty součástky automobilu, které se vůči sobě při provozu třou. Účelem záběhu je tedy vzájemné obroušení ostrých nerovností např. mezi pístem a vložkou válce. Nebo např. mezi kuličkami a kroužky ložisek. Takových součástek najdete v automobilu celou řadu.
Otázka tedy zní: Jak nejlépe dosáhnout toho, aby se při záběhu motoru dosáhlo optimálního výsledku?
Jednou z rozhodujících veličin je použitý mazací prostředek - olej, tuk apod, čímž se nebudu zabývat - na to jsou zde na fóru odborníci od pramene.
Teorií i praxí potvrzený standard je provádět záběh pokud možno v ustáleném režimu, v našem případě nejlépe na jaře nebo na podzim, bez extrémního zatížení jak výkonového, tak tepelného. V žádném případě při závodech do vrchu v zimě. Tedy např. 1000 km na německé, francouzské nebo italské dálnici při rozumně řídkém provozu, bez častého řazení, pokud možno při konstantní rychlosti 120-130 km/h na šestý převodový stupeň, při venkovní teplotě cca 20-25°C, se zatížením dvěma osobami a další zátěží max. 100kg. Na tuto cestu se chystám letos při cestě na dovolenou do Itálie, a už se na to velmi těším.
Berte toto moje pojednání pouze jako doporučení, které jsem už několikrát použil u svých vozítek.
Zdraví Jirka
--
26. Leden 2009 - 15:11
Iček
příspěvků: 2643 5D 1.8 Comfort
mám od: 12.6. 2006
Je zde mnoho pohledů na režim záběhu. Gonda&Sau mají můj 100%-ní souhlas.
Bylo by ideální, kdyby každý z nás mohl doložit test ze stejné válcové brzdy či jak se říká odborně tomu zařízení, které mají např. na Jarově, jež umí změřit výkon motoru a kroutící moment na jakýchsi válcích? A kdyby k tomu každý připojil popis způsobu, kterým auto zajížděl, byli bychom chytřejší a věděli více? I když!! Už z výroby sjíždí každé auto s jinak výkonným motorem. To se obecně ví, že jsou v tom rozdíly už na začátku.
Murphyho zákon: "Nikdy se nepři s blbcem, někdo by si nemusel myslet, že je mezi vámi rozdíl".
--
26. Leden 2009 - 0:16
Gonda
příspěvků: 363 5D 1.8 Sport
mám od: 5.2. 2006
v provozu od: 14.2. 2015
Sau ma pravdu. Pri konstantnej rychlosti po ROVINE je 1500 ot/min. OK. Do kopca radsej podradit a mat to cez 3000. Z pohladu odborného sa bavíme o priemerných tlakoch vo válci. Ak presahujú istú hodnotu, začnú škodiť (veľké sily na jednotku plochy v trecích dvojiciach, blow by efekt, vysoké teploty počas spaľovania ....)
Sau napsal:
Ne. Klidně možeš jezsit aj na 15oo ot/min, to samo o sobě není problém, motoru to nijak neškodí. problém bych spíš viděl kdyby sas z těchto otáček třena na 5.stupeň snažil nejak zrychlovat, to podle ma motoru škodí. Pokud si pro zrychlení podřadíš např. na trojku tak je to pak ok.
Ono to krásně vidíš třeba u automatů, ty nemajů problém při ustálení jízdě např 50 km/h zařadit co najvyšší kvalt a jet na těch 1500 otáčkách. A výrobci by ty převodovky nenaprogramovali tak, aby škodili motoru.. Při přidání plynu ale pak zas klidně podřadí aj o 3-4 stupně.
...only the good die young...
--
24. Leden 2009 - 13:14
Sau
příspěvků: 566
náhodný návštěvník
Ne. Klidně možeš jezsit aj na 15oo ot/min, to samo o sobě není problém, motoru to nijak neškodí. problém bych spíš viděl kdyby sas z těchto otáček třena na 5.stupeň snažil nejak zrychlovat, to podle ma motoru škodí. Pokud si pro zrychlení podřadíš např. na trojku tak je to pak ok.
Ono to krásně vidíš třeba u automatů, ty nemajů problém při ustálení jízdě např 50 km/h zařadit co najvyšší kvalt a jet na těch 1500 otáčkách. A výrobci by ty převodovky nenaprogramovali tak, aby škodili motoru.. Při přidání plynu ale pak zas klidně podřadí aj o 3-4 stupně.
...only the good die young...
--
23. Leden 2009 - 12:00
xxxrichard
příspěvků: 63
obdivovatel
Myslim ze si to celkom vystihol
Za standartne otacky pri sviznej jazde povazujem 3000-4000 RPM, pri beznej 3000 RPM (+/- 500 RPM), vytacanim rozumiem podradenie a kratku akceleraciu do cca 5000 - 5500 (vynimocne 6000) a dosiahnutie pozadovanej rychlosti. Ked vsak idem po 200 m dlhej totalne rozbitej panelke do mierneho kopca do garaze, alebo sa skriabem v 90% stupani po rozbitych macacich hlavach nepomozem si a idem jednotkou 1200-1500 RPM.
Obecne si vsak myslim ze sucasne motory a ich technologie spolu s pouzitim aditiv v olejoch a podobnych chemii su od vyroby "blbovzdorne" pre akukolvek jazdu s ohladom na ich planovanu zivotnost. Preto si myslim ze vsetko na otackomeri od 0 po cervene pasmo je pre bezne rozumneho uzivatela standard.
--
23. Leden 2009 - 11:36
jc
příspěvků: 2861
bývalý majitel
Definuj "neuskodi"
Pokud budes drzet otacky mezi 4-6.5k, zcela jiste se tim snizi zivotnost (studeny motor vubec neresim). Jinak receno je treba jezdit s citem, kdyz pojedu v kolone cca 80 tak je nesmysl mit tam za dve... Na druhou stranu kdyz budu potrebovat zrychlit, nebudu tam mit sestku.
--
23. Leden 2009 - 10:28
xxxrichard
příspěvků: 63
obdivovatel
No to razantne pride az po tom zabehu... ja (je to sice 1.8 ) som jazdil do 1000 km max do 3000 RPM a vytacanie motora po tomto "zabehu" mi pripadalo ako jeho nenormalne tyranie...ale asi len tyzden (presadal som z Fabie).
Teraz pomaly ani nepoznam otacky pod 3000 RPM, mozno niekde v kolone na pristavnom moste idem pod tuto hranicu
Myslim si vsak, ze akykolvek realny rozsah od cca 1800 po zaciatok cerveneho pola alevo vsetky REV diody normalne zahriatemu a kvalitne servisovanemu benzinovemu motoru Honda neuskodia. Co sa tyka samotneho zabehu, pravdou je ze pokial sa vyuzivaju bezne zabehove otacky aj po dobe, resp. km zabehu tak je tichucky, no pri vyssich otackach si jednotlive prvky vytvoria vole pre lahkobezny chod a motor ostane pocitovo hlucnejsi.
příspěvků: 583
5D 1.8 Sport
mám od: 11.5. 2006
Tak nevim, ale kdyz jsem naposledy shanel nejake informace o zabehu, tak vsude zduraznovali, ze konstatni jizda napr. prave po dalnici, je pro zabeh zcela nevhodna, a i proto se prvnich cca. 1000 km nedoporucuje pouzivat tempomat.
Naopak pro zabeh je doporuceny co nejrozmanitejsi rezim s castym razenim, samozrejme s vynechanim tech nejvyssich otacek...
edit: jc byl o kapku rychlejsi
bývalý majitel
Ze je dalnice vhodna na zajizdeni, slysim asi poprvy. Kdyz uz bych tam musel, tak bych nejel extrem, ale taky ne ustalenou rychlosti. A razeni bych se taky nevyhybal.
5D 1.4 Comfort
mám od: 6.3. 2008
...taky bych zdovolením něco přidal. Můj kolega mi hned po koupi mého druhého auta (yaris) radil. Při záběhu motoru nejezdi dlouhé trasy tak abys držel dlouho stejné otáčky (dlouho myslel třeba 20 km v kuse...což je třeba ta německá dálnice...). Při takovéto jízdě se nemění s otáčkami ani tlak oleje a ten se roztřikuje stále do stejných míst, takže některá místa maže dostatečně a některá ne. Takže je lepší sem tam ubrat, semtam přidat otáčky...
Nekamenujte mne, nejsem žádný motorový odborník, ale zní mi to docela logicky.
5D 1.8 Sport
mám od: 26.9. 2008
Dovolte mi se s vámi podělit zjednodušeně o odborný, teoreticky i praxí potvrzený "normál".
Podstata záběhu je vyrovnání vůlí mezi třecími plochami mezi vzájemně se pohybujícími součástkami automobilu, v našem případě hlavně motoru a ložisek (např. v nábojích kol).
Pro názornost přirovnám s třecími plochami brzdové destičky a brzdového kotouče. Při provozu (brzdění) se "ohoblují" ´(vyhladí) výstupky jak na brzdovém kotouči, tak na brzdové destičce. Vzájemně se přizpůsobí oba povrchy vůči sobě - výsledek - oboustranně hladké plochy. Rozdíl je však v tom, že tvrdost obou povrchů je různá a dochází "k nerovnoměrnému opotřebení" destička vydrží samozřejmě méně km než brzdový kotouč.
Stejným nebo podobným způsobem jsou konstruovány ty součástky automobilu, které se vůči sobě při provozu třou. Účelem záběhu je tedy vzájemné obroušení ostrých nerovností např. mezi pístem a vložkou válce. Nebo např. mezi kuličkami a kroužky ložisek. Takových součástek najdete v automobilu celou řadu.
Otázka tedy zní: Jak nejlépe dosáhnout toho, aby se při záběhu motoru dosáhlo optimálního výsledku?
Jednou z rozhodujících veličin je použitý mazací prostředek - olej, tuk apod, čímž se nebudu zabývat - na to jsou zde na fóru odborníci od pramene.
Teorií i praxí potvrzený standard je provádět záběh pokud možno v ustáleném režimu, v našem případě nejlépe na jaře nebo na podzim, bez extrémního zatížení jak výkonového, tak tepelného. V žádném případě při závodech do vrchu v zimě. Tedy např. 1000 km na německé, francouzské nebo italské dálnici při rozumně řídkém provozu, bez častého řazení, pokud možno při konstantní rychlosti 120-130 km/h na šestý převodový stupeň, při venkovní teplotě cca 20-25°C, se zatížením dvěma osobami a další zátěží max. 100kg. Na tuto cestu se chystám letos při cestě na dovolenou do Itálie, a už se na to velmi těším.
Berte toto moje pojednání pouze jako doporučení, které jsem už několikrát použil u svých vozítek.
Zdraví Jirka
5D 1.8 Comfort
mám od: 12.6. 2006
Je zde mnoho pohledů na režim záběhu. Gonda&Sau mají můj 100%-ní souhlas.
Bylo by ideální, kdyby každý z nás mohl doložit test ze stejné válcové brzdy či jak se říká odborně tomu zařízení, které mají např. na Jarově, jež umí změřit výkon motoru a kroutící moment na jakýchsi válcích? A kdyby k tomu každý připojil popis způsobu, kterým auto zajížděl, byli bychom chytřejší a věděli více? I když!! Už z výroby sjíždí každé auto s jinak výkonným motorem. To se obecně ví, že jsou v tom rozdíly už na začátku.
Murphyho zákon: "Nikdy se nepři s blbcem, někdo by si nemusel myslet, že je mezi vámi rozdíl".
5D 1.8 Sport
mám od: 5.2. 2006
v provozu od: 14.2. 2015
Sau ma pravdu. Pri konstantnej rychlosti po ROVINE je 1500 ot/min. OK. Do kopca radsej podradit a mat to cez 3000. Z pohladu odborného sa bavíme o priemerných tlakoch vo válci. Ak presahujú istú hodnotu, začnú škodiť (veľké sily na jednotku plochy v trecích dvojiciach, blow by efekt, vysoké teploty počas spaľovania ....)
náhodný návštěvník
Ne. Klidně možeš jezsit aj na 15oo ot/min, to samo o sobě není problém, motoru to nijak neškodí. problém bych spíš viděl kdyby sas z těchto otáček třena na 5.stupeň snažil nejak zrychlovat, to podle ma motoru škodí. Pokud si pro zrychlení podřadíš např. na trojku tak je to pak ok.
Ono to krásně vidíš třeba u automatů, ty nemajů problém při ustálení jízdě např 50 km/h zařadit co najvyšší kvalt a jet na těch 1500 otáčkách. A výrobci by ty převodovky nenaprogramovali tak, aby škodili motoru.. Při přidání plynu ale pak zas klidně podřadí aj o 3-4 stupně.
...only the good die young...
obdivovatel
Myslim ze si to celkom vystihol
Za standartne otacky pri sviznej jazde povazujem 3000-4000 RPM, pri beznej 3000 RPM (+/- 500 RPM), vytacanim rozumiem podradenie a kratku akceleraciu do cca 5000 - 5500 (vynimocne 6000) a dosiahnutie pozadovanej rychlosti. Ked vsak idem po 200 m dlhej totalne rozbitej panelke do mierneho kopca do garaze, alebo sa skriabem v 90% stupani po rozbitych macacich hlavach nepomozem si a idem jednotkou 1200-1500 RPM.
Obecne si vsak myslim ze sucasne motory a ich technologie spolu s pouzitim aditiv v olejoch a podobnych chemii su od vyroby "blbovzdorne" pre akukolvek jazdu s ohladom na ich planovanu zivotnost. Preto si myslim ze vsetko na otackomeri od 0 po cervene pasmo je pre bezne rozumneho uzivatela standard.
bývalý majitel
Definuj "neuskodi"
Pokud budes drzet otacky mezi 4-6.5k, zcela jiste se tim snizi zivotnost (studeny motor vubec neresim). Jinak receno je treba jezdit s citem, kdyz pojedu v kolone cca 80 tak je nesmysl mit tam za dve... Na druhou stranu kdyz budu potrebovat zrychlit, nebudu tam mit sestku.
obdivovatel
No to razantne pride az po tom zabehu... ja (je to sice 1.8 ) som jazdil do 1000 km max do 3000 RPM a vytacanie motora po tomto "zabehu" mi pripadalo ako jeho nenormalne tyranie...ale asi len tyzden (presadal som z Fabie).
Teraz pomaly ani nepoznam otacky pod 3000 RPM, mozno niekde v kolone na pristavnom moste idem pod tuto hranicu
Myslim si vsak, ze akykolvek realny rozsah od cca 1800 po zaciatok cerveneho pola alevo vsetky REV diody normalne zahriatemu a kvalitne servisovanemu benzinovemu motoru Honda neuskodia. Co sa tyka samotneho zabehu, pravdou je ze pokial sa vyuzivaju bezne zabehove otacky aj po dobe, resp. km zabehu tak je tichucky, no pri vyssich otackach si jednotlive prvky vytvoria vole pre lahkobezny chod a motor ostane pocitovo hlucnejsi.