Hledat |
Brzdy a destičkyPři podzimní servisní akci jsem byl obviněn z agresivní jízdy - destičky mám sjeté na 6 mm za 11000 km. Tvrdili, že to je asi polovina životnosti. Neřekli někomu z vás, jak jsou na tom ty vaše? Docela by mě to zajímalo. Je fakt, že je asi namáhám víc, než většina z vás, protože cca polovinu mého nájezdu tvoří německé dálnice a tam se necourám... Takže jak jste na tom vy a po kolika km je "normální" měnit destičky? 2bep napsal: Určitě někomu pomůže toto vlákno, hlavně první Danyho příspěvek (popisuje základní TypeR rozměr brzd, tedy 300mm). Vložil Bruure, 6. Listopad 2006 - 10:55
|
5D 1.8 Executive
mám od: 5.3. 2009
Samozřejmě mám vykoušeno, nejesm začátečník. (na ledu samozřejmě, tak dobrou ruční brzdu, aby zablokovala kola na suchém asfaltu nemám )
Myslím, že nejsme vepři . Co se týče suchého asfaltu mysel bych znát adhezi pneumatiky ve smyku a při otáčení. To se přiznám neznám, jestli má někdo zájem může si pobrouzdat po internetu.
bývalý majitel
Zablokovaná zadní kola jsou průšvih, čím kluzčí povrch to je, tím větší to je pohroma. Proto taky musel být vynalezen zátěžový regulátor, který reguloval brzdný tlak zadní nápravy podle jejího zatížení tak, aby za každou cenu předešel zablokování této zadní nápravy.
Přesun hmotnosti z přední nápravy na zadní během brždění je pouze část problému, ale není to důvod proč musí být zadní brzdy slabší než přední.
Zkus si někdy na sněhu nebo ledu v přiměřeně vyšší rychlosti zatáhnout ruční brzdu a jet dál rovně. Zjistíš, že to skutečně nejde - na rovině nebo při jízdě z kopce nejde udržet vozidlo v přímém směru (jedině při jízdě do kopce by to šlo). Stejnou zkušenost bys udělal i ve vysoké rychlosti na suchém, ale to bys zničil zadní gumy. Otočka přes ručku je relativně velmi snadná věc oproti snaze udržet auto se zablokovanou zadní nápravou v přímém směru. Ale to se asi musí zažít ...
5D 1.8 Executive
mám od: 5.3. 2009
Uvedené je v podstatě pravda , ale trošku to upravím. Sice nemám vyzkoušené, ale nemyslím, že by na suchém asfaltě zablokovaná kola nějak zvlášť vadila v řízení. Co je opravdu nebezpečné, je kluzký povrch, hlavně v zimě, protože zablokovaná kola na tomto povrchu mají menší adhezi než nezabolokovaná, takže v případě kdy předek brzdí a "zadek" již ne, dojde opravdu k přetáčiovému smysku. Tohoto efektu se využívá při takzvaném otočení se na ručku (na ruční brzdu). Této radosti si ale můžou užít vlastně jen štastlivci vlastnící vůz se skutečnou ruční brzdou a né nějakým elektronickým "hybridem" jako některé modely od WV .
bývalý majitel
Uvedené je sice v podstatě pravda, ale dovolm si to trochu upřesnit. Konstrukčně je brzdová soustava navržená schválně tak, aby zadní kola brzdily vždy o trochu méně, než přední. Je to nutné z důvodu stability vozidla při brždění. Kdyby se při intenzivním brždění zablokovala jako první zadní kola, tak auto půjde do nečekaného přetáčivého smyku. Zažil jsem něco podobného a vozidlo je potom skutečně volantem neříditelné bez ohledu na to, že přední kola ve smyku nejsou.
Pro omezení tlaku je v soustavě přítomen zátěžový regulátor brzdného účinku zadní nápravy, který se stará o to, že tlak v brzdové soustavě zadní nápravy bude nižší, než tlak "vpředu". U vozidel s funkční ŘJ ABS je tento regulátor přemostěn a o nezablokování zadních kol se stará ABS. Tohle to celé slavné EBD (Electronic Brake Distribution) - všem kolům je díky ABS umožněno brzdit téměř maximálním možným účinkem, díky EBD není nutné tupě (tj. nepřiměřeně moc) omezovat brzdný tlak zadní nápravy jen tak pro jistotu.
Ale i tak je konstrukčně zajištěno (plocha destiček, průměr kotoučů, součinitel tření)že zadek bude brzdit minimálně o chlup méně než předek, aby se nestalo, že zadek bude při brždění zbytečně blízko mezi stability.
V případě poruchy ABS se ŘJ ABS odpojí a aktivuje se zátěžový regulátor zadní nápravy. To je mj. to, čeho dosáhneme vytažením pojistky ABS. A jelikož je u vozidel s ABS regulátor "cenově optimalizovaný" (tj. zkriplený za účelem snížení ceny), tak není fér porovnávat brzdnou dráhu vozidla s ABS a vozidla, kterému bylo ABS vypnuto vytažením pojistky.
Zachování předo-zadního vyvážení brzdné soustavy je důvod proč EBC doporučuje upgradovat destičky jak na přední tak na zadní nápravě a dále doporučuje, aby na přední nápravě byly vždy stejné nebo lepší destičky, než jsou na zadní nápravě. Necitelným zásahem do vyvážení brzd, např. instalací "větších brzd" pouze na přední nápravu, je možné brzdnou dráhu dokonce prodloužit.
5D 1.8 Executive
mám od: 5.3. 2009
Tohle v podstatě dělají všechny automobily už hodně hodně dlouho. A důvod? Předek auta při brzdění jde dolů, tím se zatíží přední náprava a brzdění je tak efektivnější (ono totiž ve skutečnosti brzdí pneumatiky. Btzdy jen "dávkují" brzdnou sílu.). Zatímco zadní náprava se naopak "odlehčuje", takže zadní náprava není schopna takového brzdného účinku. A proto se tlak rozděluje mezi přední a zadní nápravu, aby na předek šla "větší síla".
5D 1.8 Sport
mám od: 25.8. 2010
Dnes som sa v predajni Honda dozvedel, ze pri slabsom brzdeni zaberaju iba predne brzdy a pri silnejsom brzdeni zaberaju uz aj zadne. To by mohlo svedcit o tom, preco sa predne brzdy opotrebuju skor ako zadne.
5D 1.8 Executive
mám od: 6.8. 2009
Dakujem za odpoved. Budem kludnejsi ked zaparkujem Zatial som pokles vykonu brzd citil iba raz a to som sa teda zlakol... Ale predtym bol citit smrad, takze som to cakal.
The power of dreams ...
bývalý majitel
Pokud jsou brzdy i kotouče zajeté, tak by se nemělo stát nic. Ostatně zajeté brzdy musí bez trvalých následků zvládnout nouzové zastavení na dálnici. Ale samozřejmě záleží na tom čemu říkáte agresivnější brždění - pokud za jízdy dostáváte brzdy do stavu, že začínají vadnout, nebo že se kroutí kotouč a brzdy začínají vibrovat, tak bych doporučil chladit trochu déle, než jen minutu nebo dvě. Ale trochu agresivnějšího zacházení seriové brzdy snesou, přeci jen nejsme v USA a výrobci tu počítají s trochu dynamičtější jízdou.
Co může hrozit :
Lokální přehřátí kotouče v místě, kde jsou destičky a jeho následné zkroucení nebo popraskání. Ale pokud se na autě necítíte být zásadně omezen výkonem seriových brzd, tak to asi nehrozí.
5D 1.8 Executive
mám od: 6.8. 2009
Chcem sa opytat - co sa moze stat, ak po agresivnejsom brzdeni necham brzdy vychladnut len povedzme minutku dve (jazdou a jemnejsim brzdenim) a potom zaparkujem v garazi ? Mozu sa zvlnit prip. iny problem moze nastat ?
The power of dreams ...
majitel jiné Hondy
Uznávam, že ak HONDA vie o probléme materiálu platničiek, tak je to určite na záruku. Ja mám na platničkách a nových kotúčoch najazdené skoro 25 tis a žiadny problém. Je pravda, že moje brzdenie je skôr agresívne a kotúče sú občas trochu modré Keď som auto kupoval, tak bolo potrebné vymeniť komplet kotúče a predné a zadné platničky.Kotúče som kúpil TEXTAR a platničky TRW LUCAS.