Hledat |
Brzdy a destičkyPři podzimní servisní akci jsem byl obviněn z agresivní jízdy - destičky mám sjeté na 6 mm za 11000 km. Tvrdili, že to je asi polovina životnosti. Neřekli někomu z vás, jak jsou na tom ty vaše? Docela by mě to zajímalo. Je fakt, že je asi namáhám víc, než většina z vás, protože cca polovinu mého nájezdu tvoří německé dálnice a tam se necourám... Takže jak jste na tom vy a po kolika km je "normální" měnit destičky? 2bep napsal: Určitě někomu pomůže toto vlákno, hlavně první Danyho příspěvek (popisuje základní TypeR rozměr brzd, tedy 300mm). Vložil Bruure, 6. Listopad 2006 - 10:55
|
bývalý majitel
Co se týče toho tlaku, tak ve válci je stejný, ale myslím si, že destičky na kotouč sice působí stejnou silou, ale díky delšímu rameni, které je dané větším poloměrem kotouče, je výsledný moment větší. Ale jistý si tím nejsem - může v tom hrát roli velikost pístků a další kejkle.
Každopádně k tomu, že závodní destičky nejsou homologované pro běžný provoz, nějaký důvod bude. A protože tak tomu bylo i před 10 lety, tak v tom ještě nebude ekologie, ale technické důvody. A osobně tipuji že to bude nemožnost dosáhnout požadovaného zpomalení při rozumné síle na brzdový pedál.
Mimochodem, kterási dodávka v testu brzdných drah dosahovala maximálního zpomalení až když měla na pedál naloženo 110 kg (většina ostatních dodávek to měla kolem 80 kg). Pokud nasadím destičky s koeficientem, který je za studena o 25 procent horší, než má OEM destička, tak najednou potřebuji vyvinout 140 kg. Nehledě na to, že náběh tlaku při aktivaci ABS taky není nekonečně rychlý a tedy čím větší tlak potřebuji, tím déle ten náběh bude trvat.
Vážně by mě zajímalo proč nikde není k nalezení součinitel smykového tření brzdových destiček pro nízké teploty. Vždycky, když se mi stalo, že v katalogovém listu veličina pro nějaký rozsah nebyla uvedena, tak to znamenalo že hodnota za moc nestojí a výrobce ji tedy radši neuvádí.
příspěvků: 1893
bývalý majitel
Jezdil jsem v zimě různé desky - sériové, EBC YellowStuff, EBC BlueStuff a nyní TypeR.cz (XYZ) Street a můžu říct, že je rozdíl mezi sériovým obložením a tuningovými deskami, ale je to přesně tak jak píše Dany, i jakékoliv tuningové a závodní desky fungují i za studena a to i pod bodem mrazu. Pocitově jsem mezi sériovými, EBC YellowStuff a TypeR.cz Street (ty už ale mám na větších brzdách) necítil nějaký velký rozdíl.
EBC BlueStuff jsou za studena pocitově povadlejší, ale brzdí naprosto normálně, minimálně na úrovni sériových desek. Jen jak se zahřejí, tak prostě fungují lépe a člověk si na to zvykne jako na standard a porovnává to pak podvědomě se situací za studena.
Co se týká náhlého použití např. po 30 min. jízdě po dálnici při +4st. za deště, tak se sériové desky taky nechovají nějak kousavě, ale brzdný účinek nabíhá postupně, jak se zbavují vody a lehce se ohřejí (stačí 2-3sec.), možná že v případě EBC BlueStuff je ta doba než začnou "pořádně" brzdit pocitově o trochu delší (řekněme o 1-2sec.), ale určitě bych neřekl, že v takové situaci nefungují nebo přímo ohrožují řidiče. I když se zahřívají tak brzdí slušně.
Jak napsal Shi - body 1) a 2) považuji v takové situaci jako nutné, jestli někdo sedí stylem "ležím na sedačce" a lechtá brzdu jako by dobržďoval ke 100m daleko vzdálenému semaforu tak nemůže čekat, že auto zabrzdí ani se sériovými ani s jakýmikoliv jinými deskami.
Co se týká řidičských návyků, tak doporučuji každému si najít rovný málo frekventovaný úsek silnice a zkusit si tam zabrzdit maximální silou opravdu až do zastavení. To je podle mě nejlepší škola jak se zbavit strachu z krizového brždění. Samozřejmě s ohledem na vaše desky, tj. nechat mezi pokusy min. 10-15min pauzu a okamžitě po zastavení se zase rozjet a klidnou jízdou dát brzdám prostor k ochlazení.
Co se týká bodu 3), tak je vzhledem ke stejnému brzdovému válci tlak stejný jako u sériových brzd. Plocha desky je sice větší, ale myslím, že z fyzikálního pohledu nemá plocha na brzdný účinek vliv (někde jsem četl, že pouze díky větší ploše dokáže deska absorbovat více tepla, ale brzdná síla je stejná s velkou i malou deskou).
bývalý majitel
Shi:
reagoval jsem jenom na veci uvedene v tomhle topicu, protoze kdyz se rekne A, musi se rict i B.
S Danym prave v kontaktu jsem, nemam problem ve vyberu jako spis s homologaci, protoze mi nic jineho nez brzda s TUV nemuze projit mistni STK. Tady je kontrola vazne kontrolou
bývalý majitel
Vzhledem k tomu, že výrobci poměrně důsledně smoučinitel smykového tření uvádí pro teploty nad 100 stupňů Celsia, tak se domnívám, že součinitel smykového tření za studena může být u některých závodních destiček docela tragický. Kdyby nebyl, tak by grafy se součinitelem byly od cca pokojové teploty a ne až od 100 nebo mnohde od 200 stupňů Celsia.
Což neznamená, že by to nebrzdilo vůbec, ale může to brzdit dost blbě v tom smyslu, že uživatel může mít problém vyvinout na pedál takový tlak, aby byla brzdná dráha skutečně minimální. Pokud s OEM destičkou tento tlak odpovídá 70 kg, tak se závodní to za studena může být i přes 100 kg na pedál, což ne každý řidič dokáže "vytvořit".
(Případné selhání posilovače nebo správná funkce ruční brzdy tomu dává další rozměr.) Z tohoto důvodu asi lecketeré závodní destičky nejen že nejsou homologované pro běžný provoz, ale taky nejsou z dobrého důvodu homologovatelné.
To, že danymu závodní destičky brzdí i za studena, lze přičítat i tomu, že
1) Dany ví, že na to má pořádně šlapat,
2) Sedí správně za volantem, takže je schopný se do toho opřít,
3) Tipuji na autě nemá seriové brzdy, ale brzdy, které jsou schopné vyvinout větší tlak.
3D 1.8 Sport
mám od: 2.4. 2008
odporucam precitat:
http://typer.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=20
FERRARI fan
bývalý majitel
On asi bude dost velký rozdíl mezi sportovními a závodními, ty sportovní za studena brzdí prakticky stejně jako originály, zatímco ty závodní pro stejný brzdný účinek za studena potřebují o dost větší tlak na pedál a ono nějakou dobu trvá, než se ten tlak vytvoří.
Bully: pokud máš strach, že DS2500 jsou pro tebe slabé, tak se o volbě desek se poraď s Danym (typer.cz). Ale obávám se, že kombinace použitelné za studena a současně dobrá výdrž na okruhu bude vést na jediné možné řešení a tou je instalace větších brzd, což je sranda za několik desítek tisíc.
bývalý majitel
Sam zkusenost se zavodnimi brzdami nemam, ale verim lidem co jezdi treba okruhy, zavody do vrchu apod. . Pokud mi reknou ze se zavodnimi brzdami muzu mit treba po 10 km bez brzdeni po dalnici i o polovinu delsi brzdnou drahu nez s OEM brzdami tak jim verim. Pokud jde o OEM kotouce (ev. ekvivalent OEM kotoucu od jine firmy) a ty zminene desky Ferodo DS2500, tak pisu ze se od OEM desek za studena udajne nelisi, za tepla budou brzdit naopak o neco malo lip. Ale konkretne zrovna DS2500 pry muzu komplet odrovnat po 2 okruzich, takze na ne ve spojeni s okruhem mam pry zapomenout. Jasne ze zase zalezi jak bych jel na okruhu ja a jak ostre jezdi ti co na nich travi kazdy druhy vikend.
5D 2.2 Sport
mám od: 30.10. 2009
souhlasím, ale už ne v tom, že sportovní brzdy brzdí za studena hůř, to je podle mě omyl, ony brzdí srovnatelně se sérií, ale pro jejich maximální využitelnost potřebují se ohřát
bývalý majitel
+ je potreba rict i to, ze "sportovni" az zavodni desticky zerou kotouce vic nez seriove (ev. ekvivalent serii). DS2500 jeste udajne ne tak vyrazne, u jinych to muze byt velky problem, resp. klidne i 1 zavodni desky = 1 sada OEM kotoucu a to se docela prodrazi.
Dalsi zalezitost je jine chovani studenych brzd, kdy u zavodnich desek byva i vyrazneji prodlouzena brzdna draha pri prvnim zabrzdeni, coz se zase u klasickeho nouzoveho brzdeni treba pri te jizde po dalnici muze projevist dost negativne.
Ale DS2500 jsou pry rozumny kompromis porad velmi blizke OEM deskam, vyzkousim je casem taky.
bývalý majitel
Brzdná dráha z 100 na 0 km/h bude prakticky stejná, zejména půjde-li o první brždění. Je ale dost pravděpodobné, že s rostoucí rychlostí se brzdná dráha bude zkracovat ve prospěch tuningových destiček.
EBC uvádí zkrácení o 9 nebo 13 metrů pro brždění ze 160 km/h na nulu, což skutečně není mnoho, ale v praxi to může znamenat zastavit, nebo narazit rychlostí cca 30 km/h. Takže záleží na tom jak rychle člověk jezdí - já občas jezdím poněkud rychleji, proto jsem do lepších destiček šel.
Druhý rozdíl je ve výdrži při opakovaném brždění při hodně dynamické jízdě (brzda-plyn), nebo při prasečí jízdě s vozíkem, kdy sériové destičky je možné uhřát - uhřát ty tuningové nebo polozávodní bude poněkud složitější.
Ovšem za cenu nižší než originální ve značkovém servise, se dají sehnat o něco lepší destičky, než jsou originální a to pak má smysl pro každého, kdo chce šetřit.
Pro průměrného řidiče to brzdnou dráhu nezkrátí ani o metr a smysl má investovat do lepších pneumatik.
Já mám DS2500, za běžného provozu prakticky nerozeznatelné od původních, ovšem při intenzivním brždění ze 100 km/h mám pocit, že se mi o něco lépe dávkuje brzdná síla a že nástup brzd je nepatrně agresivnější. A je na nich cítit, jak se zvyší třecí koeficient po té co se trochu zahřej, takže to funguje trošku jako brzdový asistent .