Okruhové skúsenosti

Vo štvrtok som si odbil svoju premiéru na okruhu v Brne a bol to výborný zážitok. Je to niečo úplne ako na akejkoľvek bežnej ceste, človek môže atakovať a prekračovať hranice auta aj svojich vodičškých schopností omnoho viac a súčasne aj oveľa jasnejšie cíti chovanie auta. Mierne som sa obával, aby som netrapasil a tak trochu som počítal s tým, že tam budem medzi ostrieľanými borcami vodičšky najslabší, preto som si aj okruh dopredu náležite naštudoval. Na moje prekvapenie tam okrem dobrých vodičov boli aj vyložene trápny, a to aj na silných autách. Ukázalo sa, že rovnako podstatným elementom ako samotné auto je aj vodič.

Čo sa týka Civicu, veľmi pozitívne ma v porovnaní s inými autami na okruhu prekvapil podvozok, nestretol som tam nijaké auto, ktoré by malo viditeľne rýchlejší nájazd do zákrut a väčšina bola výrazne pomalšia. Je jasné, že kvalita vodičov bola rôzna, ale aj tak sa mi skúsenosti zdali hodnoverné (pritom tam boli aj podstatne športovejšie autá, napríklad celá plejáda BMW M3, na 8G som tam bol sám). Vo väčšine zákrut bola limitujúcim faktorom pri nájazde váha vpredu a s tým spojená nedotáčavosť, pokiaľ ale už človek predok zatočíť bez šmyku donútil, tak sa dalo pracovať na charaktere pomocou volantu a plynu. V niektorých zákrutách (najmä prvá 180-ka hneď za cieľovou rovinkou) bolo auto naopak výrazne pretáčavé. Výrazný a konzistentý rozdiel v chovaní v jednotlivých zákrutách, či dokonca v ich rôznych častiach ma celkom prekvapil. Mäkšie pružiny pocitovo na okruhu vôbec nevadili, zákruty sú dlhé, všetko je plynulé, žiadne prudké zmeny smeru ako na okreskách tu nie sú.

Negatíva som pociťoval dvoje. Prvým bola na športové vyžitie neúmerne dlhá prevodovka na 1.8 i-VTEC, ktorá si s okruhom vôbec nesadla. Väčšina zákrut sa ide v rýchlostiach okolo 100km/h, presne v oblasti kde je veľká diera medzi dvojkou a trojkou. Človek musí ísť na trojke v otáčkach hlboko pod 5000, kde pri výjazdoch citeľne chýba výkon. V niektorých sa dá skúšať dvojka, ale obmedzovač je príliš blízko a radiť niekde v zákrute je veľmi nepíjemné. Druhou nepríjemnosťou boli brzdy, ktoré pri skutočne ostrom neskorom dobrzďovaní začali mierne vädnúť. Pre istotu som musel po niekoľkých kolách trochu poľaviť a brzdiť o trochu skôr, potom to bolo v pohode.

Čo sa týka otázky benzín vs. diesel na tomto okruhu, zásadná vec je, o koľko pomalší nájazd bude musieť diesel zvoliť kvôli ťažšiemu predku (ako som spomenul vo väčšine zákrut to bol limitujúci faktor) a tiež či nebude mať výraznejšie problémy s brzdami. Pri výjazde bude mať naopak diesel veľkú výhodu v podobe trojky v optimálnych otáčkach. Všetko samozrejme závisí ešte od kvality vodiča, ako bude pri diesely schopný sa popasovať s nedotáčavosťou, kým pri benzíne s čo najskoršími výjazdmi pre elimináciu výkonnostného prepadu.

Vložil Koly, 11. Červenec 2007 - 8:36
 

Koly
Obrázek uživatele Koly
Administrátor
příspěvků: 1398
bývalý majitel

babo napsal:
ja si zas myslim, ze riadenie plynom ma vyznam skor na kopcoch, kde su fakt utiahnute zakruty s malym polomerom.

No to závisí, ak je polomer príliš malý a rýchlosť nízka, tak je predokolka nedotáčavá aj keby sa človek na hlavu postavil (jedine ručná brzda, ale to je ťažko si na okruhu predstaviť). Potom je to len o správnej rýchlosti, čistom nájazde a optimálnej stope.

Iná vec sú uťahujúce sa, lomené alebo všeobcne zákruty s meniacim sa polomerom. Tam je riadenie plynom jasná vec. Brno má na to príliš plynulé, dlhé zákruty s konštantným polomerom, takže to nie je úplne ono. Most je na to podstatne lepší.

--
22. Květen 2009 - 12:16
v-tec-inside
Obrázek uživatele v-tec-inside
příspěvků: 1883
5D 1.8 Executive
mám od: 10.11. 2006

to tu uz bolo

Don´t Look To The Eyes Of A Stranger

--
22. Květen 2009 - 9:34
Misko42
Obrázek uživatele Misko42
příspěvků: 776
3D 1.8 Sport
mám od: 2.4. 2008
--
22. Květen 2009 - 8:29
babo
příspěvků: 599
3D 2.0 Plus
mám od: 7.2. 2009

ja si zas myslim, ze riadenie plynom ma vyznam skor na kopcoch, kde su fakt utiahnute zakruty s malym polomerom. Presne natocit si auto na apex, zrovnat a von. Ale aj tam to malokto pouziva, na FWD prakticky vobec. Skor 4x4, kde vedia ten smyk fakt v rychlosti riadit (alebo ak v niektoych zakrutach proste koncpecia 4x4 vadi, co sa tiez stane). Zavodnejsie auta maju tolko gripu, ze sa na FWD neoplati smykat. No a potom este Igorko Směju se :) ten je vlastna kategoria Směju se

Zas v beznejsich podmienkach a nebodaj na seriovych gumach je vdaka tomu Koly fakt asi celkom rychly, minimalne nestraca. Koly, musis si v Moste pozicat od Danyho performance box a potom s niekym stopu porovnat, prejazdove rychlost atd Směju se :) urcite by to bolo zaujimave.

--
22. Květen 2009 - 1:32
Koly
Obrázek uživatele Koly
Administrátor
příspěvků: 1398
bývalý majitel

Presunul som diskusiu sem, nech to nie je off-topic.

morloq napsal:
Ak som v utorok v Brne dobre pozeral, tak charakteristika tvojho podvozku je naozaj viac pretacava ako CTR, ale z praxe viem, ked sa mi nahodou podarilo na veeelmi klzkom asfalte sa da zadok CTR posunut (utrhnut je silne slovo) aj ubratim plynu, bez brzdy. ono take tiahle powerslides ako robil Rowe si vyzaduju vysoku rychlost, ved tam valil okolo 160km/h, inak to ten efekt mat nebude. Ale na zrovnanie stopy mozno. Otazkou zostava, ci je to viac frajerina alebo ucel pre rychlejsi prejazd.

Súhlasím, presne takto si pamätám, ubratím plynu sa dá na CTR utiahnuť stopa, ale už ťažšie vyvolať efektný šmyk. Stále som bol presvedčený, že s brzdou to ide (už sme o tom diskutovali mám taký pocit, dokonca som snáď navrhoval aby sa CTRáci naučili brzdiť ľavou), na Nordschleife som raz zadok brzdou utrhol pomerne výrazne a v Moste som si dobrzďoval do zákruty ŕovnako ako na 1.8. Nemal som ale priestor a čas vyložene skúšať väčšie šmyky.

Či je to nielen efektné, ale aj efektívne? Ono to v podstate na tom videu na začiatku vysvetľuje a ja s tým súhlasím. Takéto megašmyky ako na videu určite zbrzďujú, ale podľa mňa sa do mnohých zákrut (aj keď nie všetkých) s predokolkou oplatí vojsť rýchlejšie a potom ju nechať šmyknúť bokom. Je to vlastne spôsob neskorého brzdenia do zákruty a človek si podľa potreby postupne upravuje stopu s tým ako sa uťahuje zákruta a nasmeruje si auto viac do zákruty pre skoršiu akceleráciu. V apexe potom musí byť auto zrovnané aby mohlo čiste zrýchľovať von. Myslím, že hranica efektivity je v momente, keď sa auto riadi len plynom, akonáhle je potrebná kontra tak už je to príliš.

--
21. Květen 2009 - 19:54
babo
příspěvků: 599
3D 2.0 Plus
mám od: 7.2. 2009

Koly napsal:

Áno, to je presne ono! Palce nahoru

Pekne vysvetlené, len by som dodal, že na pretáčavejšom podvozku ak je dostatočná rýchlosť tak človek ani nepotrebuje brzdu, často stačí len zatočiť a ubrať plyn.

ono pri ABS a EBD uz brzda v zakrute nerozhodi auto ako kedysi. Zaujimave ale tam chalan jazdi, to je neuveritelne, lebo CTR je proste menej pretacavy ako 5D, co Ty sam Koly potvrdzujes Směju se
Asi dost vyuziva samosvor, pri utiahnuti zakruty sa zavre a predok podrzi.... zadok nema co rovnat, tak sa na vode smykne

--
21. Květen 2009 - 12:25
morloq
Obrázek uživatele morloq
příspěvků: 258
3D 2.0 SE
mám od: 30.3. 2009

Koly napsal:
Pekne vysvetlené, len by som dodal, že na pretáčavejšom podvozku ak je dostatočná rýchlosť tak človek ani nepotrebuje brzdu, často stačí len zatočiť a ubrať plyn.
Ak som v utorok v Brne dobre pozeral, tak charakteristika tvojho podvozku je naozaj viac pretacava ako CTR, ale z praxe viem, ked sa mi nahodou podarilo na veeelmi klzkom asfalte sa da zadok CTR posunut (utrhnut je silne slovo) aj ubratim plynu, bez brzdy. ono take tiahle powerslides ako robil Rowe si vyzaduju vysoku rychlost, ved tam valil okolo 160km/h, inak to ten efekt mat nebude. Ale na zrovnanie stopy mozno. Otazkou zostava, ci je to viac frajerina alebo ucel pre rychlejsi prejazd.
--
21. Květen 2009 - 11:06
Koly
Obrázek uživatele Koly
Administrátor
příspěvků: 1398
bývalý majitel

morloq napsal:
DR - drivers republic, ty planet Smích, robi to pri rychlosti 100 mph a na vode, tak si predstav aky ma odhad a ako to musi mat v ruke, mozete skusat Směju se A najazdi to Harris ale Rowe!
http://www.drivers-republic.com/dr_tv/index.cfm?videoid=3fdd58508cab4432b32fcc7df8f26274&area=videos

Áno, to je presne ono! Palce nahoru

Pekne vysvetlené, len by som dodal, že na pretáčavejšom podvozku ak je dostatočná rýchlosť tak človek ani nepotrebuje brzdu, často stačí len zatočiť a ubrať plyn.

--
21. Květen 2009 - 8:53
babo
příspěvků: 599
3D 2.0 Plus
mám od: 7.2. 2009

zacali nas pustat 18:30 a ja som mal na hodinach 18:53, aspon myslim... Jsem smutný

a k 1.1E - ak budu take zazracne, pojdem do nich aj ja Směju se :)

--
20. Květen 2009 - 23:16
Koly
Obrázek uživatele Koly
Administrátor
příspěvků: 1398
bývalý majitel

babo napsal:
Tie DS 1.11 su az take peklo (aj ked zas vlastna stranka znesie vsetko, ze Směju se) Rozhodne ale zaujimave Směju se Ja viem, ze su to nastupkyne DS 3000 E, ale som to nejak pomotal Směju se

No zatiaľ tá tabuľka podľa praktických skúseností sedí pre DS2500 a DS300 úplne presne. Takže nevidím dôvod prečo by to malo byť inak pre DS1.11, a ak neklamú, tak by mali mať prakticky rovnaký koeficient trenia (a jeho teplotnú závisloť) ako DS3000, čo mi mimoriadne vyhovuje, dlhšiu výdrž, menší fading, lepšiu ostrosť a až ťažko tomu uveriť, mali by byť dokonca šetrné ku kotúčom. Ak zhruba za 20% vyššiu cenu dostanem dajmä tomu o 50% dlhšiu výdrž a toto všetko k tomu, tak nie je čo riešiť. No a až také zasnenie, ešte keby príliš nepískali, tak na tom chodím celoročne... Mrk

Quote:
To zaverecne kolo nie ze Ty si si nevsimol, ani ja som si nevsimol a bud sa niekto vybural, ze to zrusili, alebo nas o 3minuty pekne obtiahli. Urcite to nepomohlo ani mojim, ani Tvojim brzdam ani trochu Jsem smutný

Po zamyslení som pochopil, že to neskrátili náhodou, ono totiž jazdy už nie sú 30 minút, ale len 25 minút, takže koniec je o 18:55 a nie o celej. Lenže to som si pri jazde samozrejme vôbec neuvedomil. Jsem smutný

--
20. Květen 2009 - 22:30

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".