Jak ztišit benzínovou Hondu Civic 8G

Začal jsem s Civicem jezdit pravidelně (3 - 6 krát do měsíce) delší trasy (500 km tam a zpět). Trasa vede z cca 50% po dálnicích a 50% po silnicích první třídy u nás, v Německu a v Rakousku, z toho cca 150 km je v horách. Civica jsem si původně pořizoval proto, že běžně jezdím kratší trasy v okolí Plzně a chtěl jsem něco rychlejšího. Po pár měsících ve výše uvedeném "dálkovém" režimu musím přiznat, že auto není na takové přesuny vhodné - po 4,5 hodinách vystupuji z auta hrozně unavený.

Aby bylo jasno: Jsem maximálně spokojen s dosahovaným časem při výše uvedeném přesunu, Civic bezpečně zvládá všechny potřebné jízdní režimy (včetně rychlostí okolo 170 - 180 km/h dle GPS na německých dálnicích) a i když jsem tuto trasu jel i s pohodlnějšími vozy, Civic byl stále bezkonkurenčně nejrychlejší - upozorňuji, že jezdím podle předpisů, resp. mírně rychleji s využíváním tolerance policie. Trasu 520 km zvládám s Civicem 1,8i za 4 hod a 20 minut, s ostatními "testovanými" auty (benzínové Volvo V70 2,5l, benzínové Volvo XC90 2,5l a Citroen C5 2,2 HDi) vždy přes 5 hodin. Spotřeba je na této dlouhé trase jen těsně za Citroenem (Volva nelze srovnávat, ta jezdí za téměř dvojnásobek).

Problém spočívá v hluku. Auto je od cca 130 km/h hlučné. Odpovídá to podobně drahým/velkým/starým autům, takže výměna za jiné auto nic neřeší (výrazně víc peněz za auto utratit nechci), ovšem přímé porovnání s výše uvedenými konkurenty vyznívá pro Civic velmi nepříznivě.

Chápu omezení dané koncepcí a cenovkou automobilu, přesto si myslím, že by mělo smysl s tím něco dělat.

Pročetl jsem mnoho informací na internetu na toto téma, v češtině i v angličtině a našel jsem několik nápadů na odhlučnění kabiny. Pomozte mi vybrat ty smysluplné a případně mi poradit v tom, jak to udělat dobře. Prosím nepište mi, že Civic je tiché auto nebo že mám jezdit do 130km/h. Jestli ale znáte podobně rychlé auto, za podobné peníze, které je výrazně tišší, sem s ním! Sám sem budu psát mé zkušenosti a když to bude možné tak i nějaká měření po provedených úpravách. Už vyzkoušené věci zapíšu rovnou sem do prvního příspěvku.

  1. Vytlumit kufr a zadní podběhy zevnitř (plus nastříkat do prostoru mezi podběhem a blatníkem nehořlavou PUR pěnu) - FUNGUJE ZE VŠEHO NEJVÍC, vyzkoušeno a výsledek je nejvíc poznat.
  2. Vytlumit přední podběhy zevnitř - FUNGUJE, vyzkoušeno.
  3. Vytlumit dveře - FUNGUJE, vyzkoušeno.
  4. Vytlumit podlahu - FUNGUJE, vyzkoušeno s podlahou před předními sedadly.
  5. Vytlumit motorovou přepážku - FUNGUJE, vyzkoušeno.
  6. Vytlumit plech pod torpédem (ALU plech, který má odstínit teplo z motoru směrem ke kabině). VHODNÉ, ale z jiných důvodů, rozdíl v hluku jsem nepozoroval.
  7. Vytlumit přední kapotu.
  8. Vytlumit strop.
  9. Fólie na skla - NEFUNGUJE, vyzkoušeno.
  10. Elektronické snížení hluku (mikrofonem změřit vnější hluk a z reproduktorů zahrát inverzní zvuk).
  11. Něco dalšího? -
    • Vyměnit auto za Accorda 7G, stojí podobně a je tichý (a podobně rychlý).
    • Potech píše o vytlumení místa poblíž předních tlumičů, kudy proniká do kabiny hluk v tomto příspěvku - foto zde. Vyzkoušel jsem to, ale nepovedlo se mi tam nic pořádně uchytit tak, abych něco zvukově odizoloval a zároveň se dala zavírat kapota. Nicméně to na pohled vypadá jako dobrý nápad.
    • mnm poslal link na zajímavé video,jak tlumí podběhy: http://stp-atlantic.com/products/Mastics/1300630942/
    • Namísto tlumení torpéda by možná šlo vymyslet, jak vytlumit přímo motorovou přepážku ze strany od motoru. Po sundání torpéda je tam docela dobrý přístup, ale nevím, jak to přichytit.
    • Antikorozní nástřik podvozku - Funguje

Jsem ochoten tomu věnovat poměrně hodně času (je to můj koníček) a také přiměřené množství peněz (řekněme třeba řádově 50.000 Kč).

Vložil iv0, 1. Leden 2012 - 20:31
 

iv0
příspěvků: 123
5D 1.8 Sport
mám od: 21.2. 2010

Pěkná práce Nio, pěkně si to udělal i změřil.

Chtěl bych jen upozornit na malé nedorozumění při vysvětlování výsledků měření:

Lidské ucho (ale třeba i oko) je schopné zpracovat neuvěřitelný rozsah. To je možné proto, že v oblasti nízkých hlasitosti je ucho velmi citlivé a se zvyšující se hlasitosti je naopak citlivé méně.

Ztišení o 3 dB tedy opravdu odpovídá polovičnímu elektrickému výkonu (na hifi věži třeba zesilovač bude posílat do reproduktorů výkon 30 W namísto 60 W), ale tuto změnu vnímá lidské ucho jako sotva postřehnutelnou. Jako poloviční hlasitost vnímá lidské ucho změnu o 10 dB, což odpovídá desetině výkonu (tzn. ze 60 W na 6 W).

Pro potvrzení lze udělat jednoduchý test - zkus někoho poprosit, ať Ti naslepo odpojí jeden reproduktor třeba u domácí hifi věže. Budou-li reproduktory umístěné vedle sebe a Ty budeš od nich dost daleko, aby si neslyšel směr, odkud přichází, tak budeš mít problém poznat, kdy hraje jeden reproduktor a kdy hrají oba. Rozhodně to nebudeš pociťovat jako poloviční hlasitost (přitom ten poloviční výkon je díky odpojení 1/2 reproduktorů zřejmý).

--
28. Srpen 2013 - 8:07
niio
příspěvků: 1655
bývalý majitel

spravil som opat mensi upgrade ztisovania auta.
prekontroloval som zadne podbehy, ktore som predtym vyplnil pur penou. ako vidno na foto, tak podbehy neboli vobec vypenene, pena odtial iba vytiekla, lebo som to na prvy krat aplikoval cele v jednej vrstve

odmontoval som teda aj zadne pasy, aby bol lahsi pristup do podbehov a aplikoval som penu vo vrstvach nanovo. spotreboval som 1 a pol 750ml balenia pur peny a cez predlzovaciu trubicku som penu aplikoval hlavne do prednej casti podbehov cez otvor na uchytenie pasu:

rozdiel bolo hned poznat, zvuky podbehov su omnoho tlmenejsie.

ako som pisal dole, tak som kupil izolacnu podlozku pod koberce. Predava sa v rolkach, kupil som sirku 135 a dlzku 400cm. toto dostatocne staci na vytlmenie motorovej prepazky, zadnych podbehov a komplet podlahy.

Pracuje sa s tym jednoducho, dobre sa da lepit lepidlom Mamut. pod zadny tapacirung sa zmesti v jednej vrstve v pohode.

pustil som sa aj do prednej podlahy. tam uz je citit, ze koberec nesedi celkom presne, pod nohami sa vytvorila trochu bublina, ale za ten celkovy vysledok to stoji:

Vytlmenie kufra zabralo asi 4 hodiny vratane pur peny. Vytlmenie vodicovej strany zabralo najviac casu, asi 5 hodin, hlavne zistit, ako sa rozobera plynovy pedal, nastrihat material do pozadovaneho tvaru okolo pedalov a pod stredovu konzolu a potom to cele zlozit. vytlmenie spolujazdcovej strany zabralo asi hodinu.
Vysledok je poznat, motor je opat o nieco tichsi, hluk od pneu sa stlmil. a vyrazne poklesla aj hlucnost podvozku na nerovnostiach. Predtym som mal pocit, ze sedim v plechovke, teraz mam pocit, ze sedim v tanku, vsetko je tlmenejsie... Vyskusal som to na ceste k moru a spat, dokopy 2tis km a ani pri rychlosti 150kmhod nebolo potrebne zvysovat hlas. az nad 4tis rpm sa motor zacne hlasit. Vsetky diaľnice som absolvoval na tacho rýchlosti 140-150 a ani po 10tich hodinách šoférovania som nevystupil z auta ohucany. Vzadu podla cestujucich je uplne ticho, pocuju sa vsetci cestujuci bez toho, aby zvysovali hlas alebo sa naklanat dopredu, radio hralo ako podmaz. jedine miesto, kadial prenika zvuk do kolies su momentalne dvere. V kazdom pripade za tu cenu, pracu ten vysledok stal.

vodicova podlaha po zmontovani:
http://www.youtube.com/watch?v=ait5IPGMx8w

spolujazdec po vytlmeni:
http://www.youtube.com/watch?v=8KfAgPxVPtM

Ukazka tlmiacich schopnosti:
http://www.youtube.com/watch?v=hgJc0kmrBzw

update 2013-08-26: zmeral som hlucnost na dialnici pomocou mobilu SGS4 a aplikacie sound meter. pri rychlosti 110-120 kmhod je hlucnost v oblasti vodicovej hlavy 78-79 dB. najviac hlucne miesto je v okoli repraku a podlahy - 81-82 dB, o decibel menej hlucne je to pri oknach. pri rychlosti 130kmhod bola hlucnost 80 dB v oblasti vodicovej hlavy, v okoli repraku 82-83dB. pri 145kmhod 82 v oblasti hlavy a 84 pri repraku. pozn.: rozdiel 3dB je v reale o polovicu silnejsi/slabsi hluk, takze ak sa podari znizit hlucnost o 3dB tak pocutelne klesla na polovicu...

--
26. Srpen 2013 - 8:36
niio
příspěvků: 1655
bývalý majitel

nahodou som narazil na toto:
http://www.8thcivic.com/forums/diy-honda-civic-audio/79933-diy-sound-deadening-trunk-rear-seats.html

za 30 dolarov vela muziky. Bitumen a pur pena + naradie vyslo na 100e, co sa tyka kufra...

takze dnes idem do kobercovych obchodov a nakupim tam toho kopu a napcham to vsade, kde sa len bude dat...
Ako som cital jeden vyskumny whitepaper, tak tam sa venovali acu izolacii automobilov a vyskumali, ze jeden typ materialu nedokaze odfiltrovat vsetky zvuky, ale iba nejake spektrum.

edit:

cena do 7e za m2. maju to v kazdej predajni kobercov, je to izolacna podlozka pod koberce.

--
5. Srpen 2013 - 22:14
niio
příspěvků: 1655
bývalý majitel

rozobral som opat cely kufor, ze skontrolujem bitumen. pasy drzali nalepene na svojom mieste, akurat na niektorych miestach sa zacali odliepat. pri lepeni je teda velmi dolezite odmastit kazdu jednu plochu, vratane samotneho bitumenu, ak sa bude lepit vo viacerych vrstvach. a dokladne pritlacit uplne vsade. Pri lepeni davat pozor, aby bitumen nebol napruzeny okolo nerovnosti, lebo sa tam odlepi. vysoka teplota nesposobovala odlepenie bitumenu, ale iba jeho maknutie. Ak sa odliepal, tak to bolo iba na plochach, ktore boli zvisle a bitumen tam bol na nich ukonceny. ako som cital nedavno, bitumen je kvapalina, ktora tecie velmi pomaly (radovo v rokoch, med napr. v sekundach), takze ukoncenie na zvislich plochach moze robit problem.
Co som si ale vsimol tiez, tak pri lepeni bol okraj bitumenu a jeho hornej folie zarovno. teraz v teple horna folia aj 1cm presahovala okraj bitumenu. Neviem ale, ci sa roztiahla ta folia alebo scvrkol bitumen, nakolko spodna plocha folie bola uplne cista, bez stopy bitumenu.
Skontroloval som, ako dopadlo vyplnenie podbehov PUR penou. Dopadlo uplne nahovno. PUR pena uplne zmizla odtial este pri aplikacii, vobec sa nenapenila, ostala iba skrupina na povrchu. Tak som to cele vylupal prec a budem ju aplikovat po vrstvach. Tentokrat som odmontoval aj navijak pasov, aby bol lepsi pristup do prednej casti podbehov a skutocne ta dutina nad podbehmi je obrovska a neda sa pistolou (ani s predlz. hadickou) dosiahnut az do predu od kufra.
takze kufor mam rozobraty, absolvoval som takto asi 100km po dialnici. Ked som mal tapacirung iba tak nahadzany v kufri so sklopenymi sedackami, tak na dialnici som mal pocit, ze mam otvorene zadne dvere. Bolo pocut velmi silno pneumatiky(ich zvuk bol pisklavy, ako keby obtekajuci zvuk a menil sa s povrchom cesty), hluk bol taky silny, ze som musel na spolujazdca zvysovat hlas, aby sme sa poculi. dalsich 100 km po dialnici som absolvoval tak, ze tapacirung dna kufra som poukladal na miesto, kde ma byt, bocne tapacirungy ostali nahadzane v kufri. Zvuk pneu sa utlmil asi o polovicu.
V Oboch pripadoch bolo zadnu cast vyfuku pocut (aj ked ho velmi silno prehlusovali pneu), jeho zvuk bol presne rovnaky, ako ked clovek stoji za autom, akurat utlmenejsi. Tu som si uvedomil, ze vlastne ten vyfuk je pekne zvukovo vyladeny, jemne do sportova.
Subjektivne mam pocit, ze asi najlepsi izolator by bolo vsade do dutin a medzier napchat tu zinienku, co je z vnutra na bocnych tapacirungoch v kufri...

--
5. Srpen 2013 - 10:10
heavyspeedy
příspěvků: 192
bývalý majitel

Vše bylo pečlivě uděláno, zkoušel jsem to i strhnout a drželo to fest, proto i teď při opravě mi to nešlo sundat. Tady asi opravdu hrála roli velká teplota.

--
1. Červenec 2013 - 12:16
niio
příspěvků: 1655
bývalý majitel

a dobre si to odmastil a poriadne valcekom pritlacil?

--
1. Červenec 2013 - 9:59
heavyspeedy
příspěvků: 192
bývalý majitel

Upozornění pro ty, co si chtějí, či už mají vytlumeno alubandem. Jak byly minulý týden ty horka, tak na mém upozorňuji černém civicu se stalo toto. Po příjezdu dom nešlo zavřít pravé přední sklo, tak jsem mu pomohl rukou aby nezůstalo přes noc otevřené a vylezlo toto. Včera jsem dveře rozebral, polovina plátů alubandu byla z vnějšího plechu odlepená a spadlá dolů. Předpokládám, že to udělalo slunce, jak pražilo do těch dveří. Holt se jeden kousek přilepil na sklo a udělal problém. Ponaučení: ten vnější plech už nikdy nebudu zatlumovat, dám to jen hned pod tapec. Sundat ten přilepenej kus byl porod. Snad se mi to nestane na těch řidičových dveřích. Ještě mám jeden a půl role, to použiju na podběhy a kufr.
aluband1.jpgaluband3.jpgaluband2.jpg

--
30. Červen 2013 - 8:37
niio
příspěvků: 1655
bývalý majitel

takze s odstupom casu po vytlmeni kufra musim poznamenat, ze motor zacne neprijemne hucat v rozmedzi otacok 3800-4200, co je prave taka cestovna rychlost do 150kmhod. a kedze po dialnici jazdim vacsinou v tomto rozsahu, tak ma ten motor priserne otravuje. odizolovat motorovu cast je teda nevyhnutnost...

--
24. Červen 2013 - 14:02
Marcelino2
příspěvků: 95
5D 1.8 Sport
mám od: 24.3. 2013
v provozu od: 10.4. 2008

niio napsal:
tak som to po 13tich hodinach dokoncil. 2 vrstvy bitumenu. vyfuk je utlmeny uplne, vsetok hluk prichadza od motora,
... minul som 35m bitumenu...

v rámci hladania alternatív k Aluband som našiel toto:
niektoré sa vyrábajú aj v 30cm šírke Cool

http://stavebniny-ds.cz/cz-detail-261166-bitumenova-paska-alfabit.html?id_varianty=76132
http://www.fastrade.sk/strechy-samolepiace-pasky-fastape-katskup01060000.php
http://www.tytan.cz/cms/?__page_id=799&sid=0
http://www.simson.cz/samolepici-bitumenova-paska-batuband/d-70291/
niečo má aj Wurth: http://www.wurth.sk/media/catalogue/02.02.08.241__05980_sk_W.pdf

máte niekto skúsenosť s alternatívami voči Alubandu ?

--
24. Červen 2013 - 9:02
Marcelino2
příspěvků: 95
5D 1.8 Sport
mám od: 24.3. 2013
v provozu od: 10.4. 2008

niio napsal:
studoval som tento obrazok:
http://cfile8.uf.tistory.com/original/181712414E3A22E0301AEF

vsimnite si fender insulators. honda ma v tom mieste nejaku plastovu krytku, skusim tam len na skusku narvat nejaky molitan, ci to pomoze...

postup na rozobratie fenderu (asi po 2 hodinach som to konecne nasiel):
dielensky manual: karoserie-exterier-blatniky: Výměna proudnicového krytu předního blatníku


ako okračujú pokusy so stišovaním ?
Ja sa do toho určite pustím v lete, zároveň s montážou cúvacích senzorov. Cool
--
5. Červen 2013 - 20:45

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".