Koni FSD - dojmy

Koni FSD jsem poptával u MJ Auto, kde však byla kromě poněkud vyšší ceny i o dost delší dodací lhůta (až 6 týdnů). Takže já je kupoval u POTN.com, kde měli jedno balení skladem. Tedy do 14 dnů bylo balení z UK doma, což pro mě bylo podstatné.

Horší už je, že z POTN.com nemám žádný použitelný doklad o nákupu, takže jsem na firemní auto pořídil ze svých zdaněných příjmů nové tlumiče (bez možnosti odpočtu DPH). Z účtu mi odešlo 13 343,10 CZK.

POTN nemohu doporučit už z toho důvodu, že zboží sice poslali, ale moje opakované žádosti o daňový doklad důsledně ignorují. Reklamaci čehokoliv si u nich nedokáži představit. S nákupy za zahraničí mám zkušeností dost, tohle se mi ještě nestalo. Až dodatčně jsem na civinfo našel varování před nákupem u POTN.com ...

Montáž provedl AM Servis (nedělali Koni FSD poprvé), cena za montáž tuším 3000 Kč (5 hodin práce, což je naprosto standardní doba na tuto operaci). AM Servis mohu vřele doporučit.

A teď dojmy:

Po instalaci si tlumiče musí "sednout" a "zahořet" - k čemuž u mě došlo během cca 100 km ujetých převážně po městě. Tady je jak se vyvíjely moje pocity
------------
Takže čerstvě po instalaci:
První dojmy z jízdy po městě a městském okruhu - 16" zimní kola na ocelových discích:

Největší přínos z hlediska lepší filtrace nerovností je při rychlostech nad 50 km/h. Ve městě (pod 50 km/h) auto citelně kopíruje nerovnosti vozovky (tím nemyslím díry, ale to že vozovka není ideálně rovná). Nerovnosti (díry, spáry, víka od kanálů) jsou více slyšet, než tomu bylo dříve, ale jsou mnohem méně cítit. Některé nejsou cítit téměř vůbec (ale jsou slyšet), jiné jsou citít stejně jako dřív, navíc jako by byly ostřejši a hlasitější). S rostoucí rychlostí se kvalita filtrace zlepšuje, kolem 75 km/h už jsou Koni jasné positivum bez negativ. Prostě je potřeba jezdit rychle

Pro ježdění ve městě to velká výhra není. Fakt, že auto důsledně kopíruje pozvolné nerovnosti vozovky subjektivnímu komfortu nepřispívá (chová se to jako normální sportovní tvrdší podvozek). Jízda ve městě nízkou rychlostí je tak únavnější, než s klasickým podvozkem. Jakmile někdo jede jako dobytek (tj. dělá prudké manévry), tak jsou Koni jasným positivem. Čím se jede rychleji, tím věším přínosem Koni FSD jsou. Maximum jsem jel 90 km/h.

Za všech rychlostí je potlačeno kymácení kabiny (což je super), auto na volant reaguje rychleji a čitelněji, žádný neklid ze strany podvozku jsme zatím nezaznamenal. Při prudších manévrech se kabina sice nakloní, ale je to "tak akorát" a je to čitelné a předvídatelné. Chování kabiny jsem ocenil už cca 100 metrů od servisu výkřikem "hurá, funguje to", kdy jsem se prudkým manévrem zapojil do proudu jedoucích vozidel. Stejně tak při brždění se čumák tolik neponořuje, auto je jakoby koly víc přisáté k vozovce. To je velmi příjemné, zejména při brždění se současným zatáčením.

Jediným negativem je opravdu o dost důslednější kopírování vozovky. Když jedeš za nějakým kvalitním sportovním autem (já to naposledy viděl na Lexusu IS-F, když jsem jel za ním), tak si můžeš všimnout takových charakteristických rychlých pohybů karoserie. Trpí tím každé auto se sportovním podvozkem a dá se podle toho poměrně jasně poznat, ž epřed sebou nemáš normální auto.
Tento pro Lexus IS netypický pohyb mě zaujal, takže jsem koukal líp, uviděl jsem 4 výfuky a nenápadný nápis IS-F ... Teď vím, že ten pohyb je ono kopírování vozovky.

Tohle se s FSD projevuje jen na poměrně kvalitních silnicích, kde kromě pozvolných nerovností není jiná vada povrchu. Normální auto tam jakoby plynule a líně plave nad vozovkou. Sportovní podvozek kopíruje a jistou plavnost (plynulost) asi získává až s narůstající rychlostí díky setrvačným silám.

Obrovský bonus je chování v zatáčkách. Zejména když zatáčíš a intenzivněji brzdíš, nebo zatáčíš pod plynem, nebo zatáčíš na rozbitém povrchu, tak je to úplně jiné auto - doslova cítíš jak jsou všechna 4 kola přitisklá k vozovce. Tam, kde jsem se obvykle napojoval na městský okruh a na nevhodně klopeném nájezdu při 50 km/h (pod plynem) se gumám deformovaly bočnice, šustily a auto jakoby už chtělo trochu zadkem uhnout do boku, tak dnes při 65 km/h jelo jako po kolejích a já netušil jak daleko jsem od limitu. V tomto je to opravdu brutální posun kupředu a můj Civik teď dělá čest jménu výbavy "Sport". Kdyby pánové z hondaclubu při testování nového 8G oproti 7G dostali auto s tímhle podvozkem, tak nejspíš padnou na zadek.

---------
Po ujetí asi 50 km, kopírování vozovky začalo mizet, ale i tak:
Pod 30 km/h komfort mírně nižší - kopíruje víc všechny nerovnosti.
Pod 50 km/h komfort cca stejný - kopíruje nerovnosti, zejména ty, které jsou pozvolné bez ostrých hran.
Nad 50 km/h komfort cca stejný, na ostrých nerovnostech komfort citelně mírně lepší.

Zlepšení jízdních vlastností výrazně lepší za všech okolností, při prudkých manévrech je vůz úod kontrolou, lépe se drží na limitu, limit se lépe odhaduje, auto lépe raguje na volant a je celkově mnohem čitelnější. Víc se projevuje slabina, kterou jsou pneumatiky (a to přitom 16" Dunlop WS 3D index H nejsou žádná béčka), brzdy se lépe dávkují a mohly by klidně být ostřejší (že by si auto zasloužilo EBC Greenstuff ?).

Při brždění a zatáčení je najednou poznat, že auto na silnici drží všechna 4 kola a že ty zadní nejsou jen do počtu. Tzn při upgradu brzd je potřeba myslet na to aby zůstalo zachováno vyvážení, tedy v mém případě časem půjdou EBC Greenstuf na obě nápravy (zatím mám původní destičky).

Ovšem Koni FSD zatím měknou s každou ujetou desítkou km (nebo s nad s oteplením vzduchu?), takže finální verdikt ohledně komfortu zatím nemohu vynést.
---
Po ujetí 80 km:
Stále měkneme, kopírování vozovky, tak citelné po namontování, už totálně zmizelo. Teď auto působí za jízdy nad 30 km/h měkčeji, než se standardními tlumiči, poznat je to hlavně na silnici s mnoha menšími nerovnostmi za sebou. Zvýšená tvrdost se projeví jen u větších pozvolných nerovností (které nemají ostré hrany a tedy negenerují vyšší frekvence). Jak to bylo čerstvé, tak to sice nebylo nijak zvlášť pohodlné, ale byl to super pocit řídit auto, které se citelně zuby-nehty drží silnice. Fantastická zpětná vazba od kol během prudkých manévrů bohužel definitivně zmizela, subjektivně mám pocit, že jízdní vlastnosti (handling) se proti prvním kilometrům s FSD zhoršily. Prostě už nemám tu dokonalou vazbu od kol jako jsem měl na začátku, kdy jsem opravdu cítil co dělají zadní kola (nemyslím tím zadní nápravu, ale opravdu to bylo jako bych přesně tušil co dělá to zadní kolo, které má momentálně menší přítlak).

Kabina se stále naklání citelně méně, než se standardními tlumiči. Celkově jde o slušný posun kupředu, ovšem už to není tak zábavné jako na začátku. Řekl bych, že teď už vím, jaké by to asi bylo mít na autě Koni Yellow - super jízdní vlastnosti, dokonalá zpětná vazba, ale na delší trasy poněkud nepohodlné. Pro delší jízdy je FSD dobrá volba, akorát to za volantem nebude tak zábavné, jak to vypadalo na začátku.

Uvidím jaké to bude po přechodu na 17" gumy. Se standardními tlumiči jsem měl pocit, že auto bylo výrobcem odladěno na 16" kolech. Je dost dobře možné, že teď konečně budu mít na 17" gumách pocit, že k autu tyto kola taky patří. Ještě jsem zvědavý na stabilitu ve vysokých rychlostech, zatím jsem jel max 120 km/h. Se standardními tlumiči to nad 160 km/h už nebylo "ono".
----

Po ujetí 150 km (a stále na 16" zimnách gumách):

Pod 30 km/h přibližně stejný komfort jako MY2008 v sérii.
Nad 50 km/h jasně mírně komfortnější, zejména na ostrých nerovnostech.
Čím divočeji a rychleji člověk jede a čím horší je silnice, tím větší je přínos FSD. Zvýšení komfortu bude určitě o dost citelnější na nízkoprofilových gumách. Kopírování vozovky je definitivně fuč, zpětná vazba během normální důchodcovské jízdy je stejná jako u MY2008.
Jakmile člověk jede víc na limitu, zjišťuje, že auto je jaksi říditelnější, čitelnější, ovladtelnější, brzdy se mnohem lépe dávkují, prudké manévry jsou zcela pod kontrolou atd., zvlněný povrch silnice při vysoké rychlosti (130 km/h) auto téměř vůbec nerozhodí.

Ale na rozdíl od nezajetých tlumičů, kdy člověk kontakt s vozovkou jasně cítil (pro mě neuvěřitelné - cítil jsem za jízdy zcela jasně jak se při manévru odlehčuje levé zadní kolo), teď je to takové gumovější a všechno je to "jen tak mimochodem" a auto už není tak čitelné. Ale stále oproti sérii je to při dynamické jízdě obrovský posun. Těším se až obuji letní 17" pneu ...
------

Na druhé auto, které má lehce načaté tlumiče uvažuji, že půjdou KonI FSD také. Co se týče nákupu

POTN.com vřele nedoporučuji. Pozor, používají několik různých domén a mají dobré ceny i na EBC komponenty, ale poprodejní služby jsou pod psa.

MJ Auto je vstřícný prodejce, druhou sadu na další auto budu téměř jistě kupovat u nich (tentokrát mi nejde mi o čas). Měl jsem výčitky svědomí, že jsem z nich tahal nějaké informace a pak nakoupil jinde. To obvykle nemám ve zvyku, protože je to nesolidní. Takže dalším nákupem to snad napravím.

AM Servis získává další kladné body, vřele doporučuji. V AM Servisu Koni FSD umí, účtují si férové ceny a jsou vstřícní.

Vložil Shi, 31. Březen 2010 - 15:11
 

Shi
příspěvků: 1026
bývalý majitel

Já se někde tehdy dočetl, že to nejde, respektive že trvá dlouho, než se z výrobce vyrazí jeden kus. A potřčebovla jsme auto zprovoznit rychle. Teď si připadám trochu jako blb, že jsem si tehdy zbylý tlumič nevyžádal zpět. Zase jsem o něco chytřejší ...

--
16. Únor 2017 - 15:48
v-tec-inside
Obrázek uživatele v-tec-inside
příspěvků: 1883
5D 1.8 Executive
mám od: 10.11. 2006

Shi napsal:
Škoda že jsem se ozval tak pozdě (už to bude tak asi rok, co jsem je v předu nechával vyměnit). Nenapadlo mě, že bude příležitost získat jeden zánovní tlumič ...
Já tehdy oba přední tlumiče (poškozený i dobrý) nechal jako šrot v servisu.

no to je vazne skoda, lebo da sa objednat aj 1 ks tlmica ako nahradny diel zo sady. Sam som to tak riesil

Why so serious ?

--
16. Únor 2017 - 11:44
Shi
příspěvků: 1026
bývalý majitel

Škoda že jsem se ozval tak pozdě (už to bude tak asi rok, co jsem je v předu nechával vyměnit). Nenapadlo mě, že bude příležitost získat jeden zánovní tlumič ...
Já tehdy oba přední tlumiče (poškozený i dobrý) nechal jako šrot v servisu.

--
15. Únor 2017 - 11:47
v-tec-inside
Obrázek uživatele v-tec-inside
příspěvků: 1883
5D 1.8 Executive
mám od: 10.11. 2006

Mam na predaj 1 predny tlmic FSD, ma najazdene asi 1000 km, ako novy. Zadne venujem pripadnemu zaujemcovi k tomu na pokusy, ak by bol zaujem, netecu, ale vrzgaju.

Why so serious ?

--
14. Únor 2017 - 10:58
Shi
příspěvků: 1026
bývalý majitel

Abych své původní téma uzavřel:
Byl jsem před časem na STK upozorněn na tekoucí přední tlumič. Objednal jsem novou sadu Koni FSD (ponělkud překvapen tím, že Koni FSD nevydržely tak dlouho, jak jsem čekal). Po instalaci nové sady tlumičů byly cítit zpočátku celkem jemné, avšak zpostupně se zhoršující vibrace při silnější akceleraci. Až byly vibrace citelné, tak se v servisu podařilo najít příčinu - ohnutá poloosa (stejná díra, co odrovnala tlumič, nejspíš odrovnala i poloosu). Bohužel vibrující poloosa mezitím odrovnala jemnou mechaniku nového tlumiče, takže nezbývalo než zamáčknout slzu, nechat vyhodit zepředu (pouze pár měsíců staré) Koni FSD a pokorně se vrátit k originálním tlumičům vepředu. Vzadu zůstaly Koni FSD, dopředu šel Sachs, protože do další (třetí) sady FSD už jsem se jít neodhodlal, přeci jen to není zrovna levná záležitost.

Současný stav - tlumiče Sachs vpředu a Koni FSD vzadu vůbec není špatný - zadek si zachovává výbornou stabilitu, ufon se v zatáčkách nenaklání a auto se stále chová jako homogenní celek na 16" i 17" kolech. Probléměm seriového podvozku je zjevně nevhodně tlumená záď. S Koni FSD i na přední nápravě to sice bylo o kus zábavnější, ale co se dá dělat. Pozitivem je, že mám pocit, že Sachsy dávají komponentám přední nápravy zabrat mnohem méně, než dávaly Koni FSD.
Celkovou zkušenost s Koni FSD hodnotím jako velmi dobrou, ale na našich rozbitých silnicích bohužel nepřiměřeně nákladnou.
-----
O pár měsíců později jsem nově nabytou zkušenost - vibrace při akceleraci znamenají ohnutou poloosu - aplikoval na dalším autě v rodině. Brněnské silnice plné děr a nesmyslně rozmístěných kanálů znamenají docela solidní vír v peněžence.

--
13. Únor 2017 - 22:37
Keomatepo
příspěvků: 294
náhodný návštěvník

V-tec-inside ako teraz hodnotis vymenu podvozku s odstupom casu, stale spokojnost?

Spritmonitor.de

--
18. Prosinec 2013 - 0:33
redsox
příspěvků: 3
5D 1.8 Sport
mám od: 1.3. 2013
v provozu od: 1.3. 2013

Palce nahoru

--
17. Prosinec 2013 - 19:52
v-tec-inside
Obrázek uživatele v-tec-inside
příspěvků: 1883
5D 1.8 Executive
mám od: 10.11. 2006

sorry, zle som si to precital, este bolo na mna asi skoro Smích

No neviem nakolko su tieto nove pruziny makke alebo tvrde, ale tym ze sa tlmice prisposobuju podla rychlosti resp. ako rychlo ide auto po nerovnostiach, tak reaguju aj tlmice. Ak ide auto pomalsie, tlmice pracuju vo vacsom pracovnom rozsahu. V opacnom pripade, ked ide auto rychlejsie, tlmice ako keby stuhli a nedokazu sa dostat az na svoju spodnu hranicu pracovneho rozsahu.

Ked som ich vybalil a zatlacil na ne pomaly a plynule, zisli az do svojej spodnej hranice, naopak ked som na ne zatlacil rychlo, tak ostali ako keby v jednej pracovnej polohe - nevedel som ich uz zatlacit nizsie ale uz len vratit do povodnej vychodzej polohy. Kazdopadne, momentalne som naozaj spokojny. Kto si trufa, moze pouzit pruziny eibach alebo weitec, ale to som do mesta nechcel nakolko casto parkujem aj na obrubnikoch a pod.

See I'm the king of the ring ring

--
21. Listopad 2013 - 22:13
Bully
Obrázek uživatele Bully
příspěvků: 1955
bývalý majitel

v-tec-inside napsal:
...Kazdopade s makkymi tlmicmi a tvrdymi pruzinami, ako tomu bolo doteraz to bohvieaka vyhra nebola...

Nechapu trosku na co odpovidas. Psal jsem ti to kvuli tomuhle (zvyrazneny text), jestli to neni nahodou presne naopak.
____________________________________________

Civic Type-R 8G Beruna

--
21. Listopad 2013 - 19:01
v-tec-inside
Obrázek uživatele v-tec-inside
příspěvků: 1883
5D 1.8 Executive
mám od: 10.11. 2006

mne to ako moc harmonia neprisla na tom podvozku a sportove pruziny som davat nechcel, nakolko by som musel ist nizsie

Bully napsal:
v-tec-inside:
nema C8G 5D nestastnou kombinaci naopak tvrdych tlumicu a mekkych pruzin? Kdo si daval na auto sportovni tvrdsi pruziny, byl prave vzdycky spokojenejsi, ze je celek harmonictejsi.
____________________________________________

Civic Type-R 8G Beruna


See I'm the king of the ring ring
--
21. Listopad 2013 - 6:41

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".