Okruhové skúsenosti

Vo štvrtok som si odbil svoju premiéru na okruhu v Brne a bol to výborný zážitok. Je to niečo úplne ako na akejkoľvek bežnej ceste, človek môže atakovať a prekračovať hranice auta aj svojich vodičškých schopností omnoho viac a súčasne aj oveľa jasnejšie cíti chovanie auta. Mierne som sa obával, aby som netrapasil a tak trochu som počítal s tým, že tam budem medzi ostrieľanými borcami vodičšky najslabší, preto som si aj okruh dopredu náležite naštudoval. Na moje prekvapenie tam okrem dobrých vodičov boli aj vyložene trápny, a to aj na silných autách. Ukázalo sa, že rovnako podstatným elementom ako samotné auto je aj vodič.

Čo sa týka Civicu, veľmi pozitívne ma v porovnaní s inými autami na okruhu prekvapil podvozok, nestretol som tam nijaké auto, ktoré by malo viditeľne rýchlejší nájazd do zákrut a väčšina bola výrazne pomalšia. Je jasné, že kvalita vodičov bola rôzna, ale aj tak sa mi skúsenosti zdali hodnoverné (pritom tam boli aj podstatne športovejšie autá, napríklad celá plejáda BMW M3, na 8G som tam bol sám). Vo väčšine zákrut bola limitujúcim faktorom pri nájazde váha vpredu a s tým spojená nedotáčavosť, pokiaľ ale už človek predok zatočíť bez šmyku donútil, tak sa dalo pracovať na charaktere pomocou volantu a plynu. V niektorých zákrutách (najmä prvá 180-ka hneď za cieľovou rovinkou) bolo auto naopak výrazne pretáčavé. Výrazný a konzistentý rozdiel v chovaní v jednotlivých zákrutách, či dokonca v ich rôznych častiach ma celkom prekvapil. Mäkšie pružiny pocitovo na okruhu vôbec nevadili, zákruty sú dlhé, všetko je plynulé, žiadne prudké zmeny smeru ako na okreskách tu nie sú.

Negatíva som pociťoval dvoje. Prvým bola na športové vyžitie neúmerne dlhá prevodovka na 1.8 i-VTEC, ktorá si s okruhom vôbec nesadla. Väčšina zákrut sa ide v rýchlostiach okolo 100km/h, presne v oblasti kde je veľká diera medzi dvojkou a trojkou. Človek musí ísť na trojke v otáčkach hlboko pod 5000, kde pri výjazdoch citeľne chýba výkon. V niektorých sa dá skúšať dvojka, ale obmedzovač je príliš blízko a radiť niekde v zákrute je veľmi nepíjemné. Druhou nepríjemnosťou boli brzdy, ktoré pri skutočne ostrom neskorom dobrzďovaní začali mierne vädnúť. Pre istotu som musel po niekoľkých kolách trochu poľaviť a brzdiť o trochu skôr, potom to bolo v pohode.

Čo sa týka otázky benzín vs. diesel na tomto okruhu, zásadná vec je, o koľko pomalší nájazd bude musieť diesel zvoliť kvôli ťažšiemu predku (ako som spomenul vo väčšine zákrut to bol limitujúci faktor) a tiež či nebude mať výraznejšie problémy s brzdami. Pri výjazde bude mať naopak diesel veľkú výhodu v podobe trojky v optimálnych otáčkach. Všetko samozrejme závisí ešte od kvality vodiča, ako bude pri diesely schopný sa popasovať s nedotáčavosťou, kým pri benzíne s čo najskoršími výjazdmi pre elimináciu výkonnostného prepadu.

Vložil Koly, 11. Červenec 2007 - 8:36
 

TECH
příspěvků: 726
bývalý majitel

pegin napsal:
Quote:

??? ...myslel jsem to v zertu,a jeste jsem premyslel ze by to v tom zari chtelo merit cas na kolo a ne se "honit"za sebou po okruhu asi by to ukazalo vice

Rozhodně souhlasím s tím, aby se měřily nezávisle kola! Podle mě by sice reálný závodění bylo nejspíš adrenalinovější, ale nerad bych se s někým například v zatačce na brzdách ťuknul :-)

No pokud před tebou pojede iCTDi, tak ťuknutí nehrozí.Jen uvidíš v dálce brzdova světla. Směju se

--
16. Červenec 2007 - 15:03
pegin
Obrázek uživatele pegin
příspěvků: 470
5D 1.8 Sport
mám od: 12.4. 2007

Quote:

??? ...myslel jsem to v zertu,a jeste jsem premyslel ze by to v tom zari chtelo merit cas na kolo a ne se "honit"za sebou po okruhu asi by to ukazalo vice

Rozhodně souhlasím s tím, aby se měřily nezávisle kola! Podle mě by sice reálný závodění bylo nejspíš adrenalinovější, ale nerad bych se s někým například v zatačce na brzdách ťuknul Směju se

--
16. Červenec 2007 - 14:37
Iček
Obrázek uživatele Iček
příspěvků: 2643
5D 1.8 Comfort
mám od: 12.6. 2006

Odhlašuji se z aktivního okruhu a budu jen pasivně čučet, protože tak široké srdce nemám (nebo "šrajtoflí"?), abych CivIčkovi "ohobloval" pneumatiky za 5O km........ Budu hodně přemýšlet??????

SmileyCentral.comimage.gif

--
16. Červenec 2007 - 13:50
Koly
Obrázek uživatele Koly
Administrátor
příspěvků: 1398
bývalý majitel

volňaska: ale šmykom sa dá chodiť aj schválne... Mrk

--
16. Červenec 2007 - 12:25
volňaska
Obrázek uživatele volňaska
příspěvků: 1034
obdivovatel

Sau napsal:
Ale nehobluješ, nesrazíš si hrany na pneumatice jak sa to poprvé podařilo mě Směju se A to vcelku dost Směju se Hlavně levů přední, částečně aj pravů přední Směju se

...only the good die young...


??? ...to by znamenalo ty sjete kraje ze si uz jel pres hranu cili pres limit a auto jelo smykem coz je u rychle jizdy pomalejsi smyk znamena zpomaleni,toto jde krasne videt u motokar v pujcovnach tam neni vykon a kazdy smyk je velka ztrata
--
16. Červenec 2007 - 12:05
volňaska
Obrázek uživatele volňaska
příspěvků: 1034
obdivovatel

Koly napsal:
volňaska napsal:
??? ...tak to na zari nove at nemas vyhodu sliku

No "to víš že jo", do zimy to musí vydržať! Ale nemyslím si že je to nejaká výhoda, oni sú totiž zjazdené veľmi nerovnomerne - hĺba dezénu je ešte relatívne v pohode, akurát je úplne zjazdená vnútorná hrana na vonkajšej drážke, ktorá dostáva najväčší nápor. Miesto schodu tam je iba takový postupný prechod... No a zboku nápis Michelin a podobné detaily tam už nejaký čas príliš nemám... Mrk

Ale na okruhu by sa to mohlo opotrebovávať rovnomernejšie, predsa je tam jazda v podstate plynulá.


??? ...myslel jsem to v zertu,a jeste jsem premyslel ze by to v tom zari chtelo merit cas na kolo a ne se "honit"za sebou po okruhu asi by to ukazalo vice
--
16. Červenec 2007 - 12:01
Koly
Obrázek uživatele Koly
Administrátor
příspěvků: 1398
bývalý majitel

volňaska napsal:
??? ...tak to na zari nove at nemas vyhodu sliku

No "to víš že jo", do zimy to musí vydržať! Ale nemyslím si že je to nejaká výhoda, oni sú totiž zjazdené veľmi nerovnomerne - hĺba dezénu je ešte relatívne v pohode, akurát je úplne zjazdená vnútorná hrana na vonkajšej drážke, ktorá dostáva najväčší nápor. Miesto schodu tam je iba takový postupný prechod... No a zboku nápis Michelin a podobné detaily tam už nejaký čas príliš nemám... Mrk

Ale na okruhu by sa to mohlo opotrebovávať rovnomernejšie, predsa je tam jazda v podstate plynulá.

--
16. Červenec 2007 - 11:37
Sau
příspěvků: 566
náhodný návštěvník

Ale nehobluješ, nesrazíš si hrany na pneumatice jak sa to poprvé podařilo mě Směju se A to vcelku dost Směju se Hlavně levů přední, částečně aj pravů přední Směju se

...only the good die young...

--
16. Červenec 2007 - 11:26
volňaska
Obrázek uživatele volňaska
příspěvků: 1034
obdivovatel

Koly napsal:
To ja už mám pneumatiky poctivo "oddělané", ale to som mal už aj predtým ako som na okruh šiel... ;)

??? ...tak to na zari nove at nemas vyhodu sliku
--
16. Červenec 2007 - 11:08
volňaska
Obrázek uživatele volňaska
příspěvků: 1034
obdivovatel

Sau napsal:
Neoddělám, neboj Směju se Já už sem na okruhu se svojím starým autem byl 2x a nezanechalo to na pneu žádné zvláštní poškození. Je třeba je enom na ten okruh trochu víc přifůknůt (klíďo 4-5 atmosfér) ať a co najmíň hrnů bokem, pak bude opotřebení uplně normální jak při jízdě po běžných cestách (samozřejmě zrychlené.. Směju se ) Ono za tů necelů půlhodinku stejně neujedeš víc jak 50 km..

...only the good die young...


??? ...to preci na prefouknutych pneu nebude tak sedet
--
16. Červenec 2007 - 11:07

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".