Hledat |
Tchýňový testV tomto krásném počasí bez bahna jsem se rozhodl pro ojedinělý test, který jsem si pracovně nazval "tchýňový". Co tchýňový test znamená a co tato zkouška obnáší? Základ slova je v tchýni, z čehož plynou jisté předpoklady. Tchýňových testů vlastně může být celá řada, od důkladného zátěžového testování materiálů v interiéru převážením kytic, stromků, osiva, šrotu a zeminy (možno doplnit chlupy vlastního psa, ovšem ne společně s tchýní!) přes analýzu pantů, závěsů a dorazů bočních dveří až po hardcore zkoušku objemu kufru při cestě na společnou dovolenou (tzv. zkouška tvarování bábovky sklem pátých dveří). Testy jsou navíc natolik komplexní, že nezanedbatelnou proměnnou se zde stává samotný řidič, trpělivě čekající před barákem. Často lze pouze podle (ne)nastartovaného motoru a jeho otáček poznat, jak hluboké má takový řidič pochopení. Pro dnešní den jsem si vybral test, který zjišťuje změny v jízdě při neobvyklém zatížení zadní nápravy. Realizace je vcelku jednoduchá, stačí naložit zadní sedadla tou správnou vahou. Nebo ještě lépe kufr. Zde je ale poněkud problém, že ne každá tchýně má takové pochopení pro věc, aby si dobrovolně vlezla do kufru pod síťku. Zvolil jsem proto jednodušší způsob a do nedalekého velkoobchodu jsem dojel pro testovací zátěž o ekvivalentu jedné tchýně - několik desítek lahví perlivé, jemně perlivé a neperlivé vody, ledového čaje, krabici pitíček Toma a samozřejmě několik bas piva. Takovou různorodou zátěž je třeba dobře poskládat do kufru, energie letícího kartonu vody přeci jenom může být dosti vysoká. Na druhou stranu přeskupující se těžiště může být zdrojem nových poznatků, takže v omezené míře lze i tuto vlastnost využít. Dostatečně naložený vůz poznáte tak, že vám posez za volantem připomíná řízení motorového člunu. Z toho důvodu je pro bezproblémovou integraci do silničního provozu třeba použít kolečko pro naklápění světel. Jak se tedy CV 8G chová při takovém zatížení? Rozjezd je vlažný, stejně jako akcelerace. Pocit je podobný kouli u nohy. Při řezání zatáček se Civic snaží, ale není to ono. Zajímavé by to jistě bylo ve smyku, zjistit "kdy" a "jak". Ovšem vhodná plocha pro důkladné vyzkoušení kyvadla na mé trase absentovala a s auty v provozu jsem si to netroufl. Jisté je, že změna vlastností není pro běžnou ne-okruhovou jízdu nijak dramatická (možná by to chtělo ekvivalent dvou tchýní). Takováto váha v kufru je spíš otravná, podobně (i když jinak), jako hmotnost naftového motoru vpředu Civic se vlastně chová stejně, jako většina podobných aut. Hnidopich by teď jistě mohl namítnout, že jsem vlastně nic nového nezjistil. Já si ovšem myslím, že i takové ověření vlastností má svůj smysl, zvlášť když se pro testování využije vhodná "užitečná" příležitost Účelem tohoto článku není kohokoliv urazit, pouze ukázat poněkud neortodoxní pohled na problematiku a navíc vyzdvihnout klady obvyklého přístupu jisté minoritní části spolujezdců. Vložil jc, 15. Únor 2009 - 9:46
|
příspěvků: 2249
bývalý majitel
jinak mame tu na to topic http://8g.hondaclub.cz/forum/vyska-vozu
Petr Žitný - LinkedIn
bývalý majitel
Skus teraz s odstupom casu zmerat vysku auta. Skor si myslim, ze to zdvihnutie auta sposobilo predosle zdvihnutie auta na zdvihaku a tym si odlahcil pruziny...
5D 2.2 Sport
mám od: 28.5. 2008
v provozu od: 28.5. 2008
My máme plynový tlumič to je ten třetí v odkazu a tim padem jestli se poškodí manžeta E tak propustí plyn a tím padem je níž.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tlumič_kmitů
bývalý majitel
Dobre, spatne vyjadreno - jasne, ze se nevraci, ale sedne si nize nez kdyby byl plny...proste mene oleje pusobi mensi odpor
5D 1.8 Sport
mám od: 30.3. 2012
v provozu od: 19.2. 2008
Tak to sednutí při zatížení dle mého názoru mají skutečně na vině pružiny, je pravda že tlumiče časem "měknou", respektive postupně se opotřebávají (tzn. že nové budou mít vyšší vzdvyh a měně si při zatíčení sednou - u výměny tlumičů se jedná víceméně o krátkodobé řešení)...
Každopádně pokud se osadí pružiny s vyšší tuhostí (K=F/L), tedy pro stejnou deformaci {L} budou potřebovat větší zatížení {F}, tak by se mělo sedání zmenšit. Daly by vést debaty na téma co to udělá s naladěním/přilnavostí zadní nápravy, ale to už je na jiný topic.
Má otázka do plena - řešil někdo změnu zadních tlumičů za "tužší" tak, aby zároveň nedošlo ke snížen podvozku?
(jsou zde fora týkající se změny tlumičů/pružin či jejich kombinací, ale nedočetl jsem se zda-li existují silnější a nezkrácané pružiny - máte zkušenost?)
Díky Zdar
5D 1.8 Sport
mám od: 25.3. 2014
v provozu od: 26.5. 2006
Aj podla mna vysku auta robia pruziny, nie tlmice..
bývalý majitel
Nie ze nevrati do povodnej polohy, ale vobec nevrati. Pozri si napriklad tento obrazok tlmica. Nie je tam nic, co by tlacilo na piest tlmica a tym ho dvihalo. Do akej polohy si ho nastavis, v takej ti ostane.
bývalý majitel
No vzhledem k tomu, ze jsem to meril pred a po vymene, tak si za tim celkem stojim a ano pokud z tlumice unikne nejaky plyn nebo olej, tak se ti uz logicky nevrati do puvodni polohy.
bývalý majitel
Ludska mysel je silna vec
Uz som to tu niekde pisal, tlmic ti iba tlmi vibracie, aby sa ti auto nehupalo pri prejazde nerovnostami. Pozri videjko. Pokial nevymenis aj pruziny, tak ti auto ostane rovnako sadnute. Ak mas doma este stare tlmice, tak ich skus stlacit a uvidis, ze ti ostane stlaceny. Nemaju ziadnu pruzinu, ktora by ich roztiahla, ale oprav ma, ak sa mylim.
bývalý majitel
Tak jak mi vysvetlis, ze po vymene spatnych tlumicu je to zase ok?