Srovnání 5D a 4D

Toto srovnání hatchbacku a sedanu bylo původně uveřejněno v prosinci 2007 na stránkách hondaclub.cz. S laskavým svolením jeho autora Kinga ho nyní zařazujeme i do našeho archivu...


Máme v Čechách a na Slovensku vlastně kliku. Nabídka Hond je tu totiž paradoxně mnohem bohatší než v západní Evropě. A zatímco v případě City zrovna nejásáme, u sedanu Civic je situace rozhodně jiná. Teď jde o to, kdo by mu vlastně měl dát přednost před excentrickým pětidveřákem...

Co se vizuálního dojmu týče, není u téhle dvojice celkem co řešit. Jsou prostě (kupodivu Jsem šokován) ) i lidé, kterým se hypermoderní design 5D nelíbí a právě ty by mohl oslovit sedan, byť i on má díky aerodynamickým tvarům dost daleko ke konzervativnosti ostatních srovnatelných aut se stupňovitou zádí. Sedan by také mohl nalákat tím, že působí dojmem většího, dospělejšího auta. To je ostatně důvod obliby 4D karoserií na asijských trzích…

Také palubní desky obou aut jsou hodně moderní, ovšem ta u 5D je propracovanější, u sedanu působí rozlehlé plochy jednolitého plastu dost neutěšeně, což umocňuje jejich ohavná šedá barva. Prý je k mání i černá varianta, ale zatím jsem ji neviděl, tak si nechci dělat plané naděje… Sedan ale nabízí o něco nižší posaz za identickým volantem, což je příjemné, sedadla ale mají komfortnější čalounění, takže je i boční vedení o trochu méně výrazné. Mé pravé noze ale překáží páka ruční brzdy. Na druhou stranu má sedan o poznání přesnější řazení s kratšími drahami a to je také jediný rozdíl v pohonném ústrojí, převodovka i 140k osmnáctistovka jsou stejné, možná je sedan o chlup lépe odhlučněn, ale ruku do ohně za to nedám. Směju se Co se prostornosti na zadních sedadlech týče, v sedanu je o poznání více místa pro hlavu, ale méně pro kolena, celkově je tedy posaz příjemnější, obrovskou výhodou pětidveřáku je zase systém sklápění sedadel a také kufr. Modelová řada Civic je asi jediná na planetě, u niž má hatchback mnohem větší kufr než sedan. Objem 415 litrů oproti 375 u sedanu je pro 4D hodně velká ostuda.

Na obou autech nás ale zajímaly především jízdní vlastnosti, přece jen jde o střet klasického honďáckého lichoběžníku u sedanu s torzní příčkou u hatchbacku. Po předchozích zkušenostech s oběma vozy jsem favorizoval 5D, ale nezávislé zavěšení by mělo být přece lepší, ne? Bohužel se v odborném tisku už delší dobu setkávám s pravidlem „řekni mi, jaké zavěšení používáš, já ti povím, jaké máš jízdní vlastnosti“. Co se konkrétně Civicu týče, nelze zapomenout na „kultovní“ test Hybridu na nejmenovaném webu autorevue.cz, ale i v časopisech Speed a Carauto se lze dočíst, jak je sedan v zatáčkách nesrovnatelně lepší. Takže?

Nevěřte tomu. Fakt. Ale ještě než se pustím do analýzy jízdních vlastností, je třeba říct, že hatchback obouvá UHP pneumatiky Michelin Pilot Sport o rozměru 215/45 R 17, zatímco sedan jezdí na strašidelných šestnáctkách Michelin Pilot Primacy 205/55. A už to samo o sobě je obrovský rozdíl, ovšem v těchto specifikacích jezdí v současnosti všechny nové Civicy, a tedy i ty, rozhozené mezi novináři. Snad se nám časem poštěstí porovnat sedan a hatchback, když ne na stejné značce plášťů, tak alespoň na pneumatikách stejných rozměrů. Ovšem kola nejsou jediným rozdílem mezi oběma vozy. Sedan má také o poznání komfortnější pérování a z výše uvedeného už se dá odhadnout, s jakým autem je větší radost jezdit. Zázrak se totiž nekoná a ani sebelepší nezávislé zavěšení už to nezachrání. Sedan se v zatáčkách dost naklání, i když na rozdíl od 5D plynule, výrazné nalehávání na vnější přední kolo způsobuje jednak výraznější nedotáčivost, jednak odlehčování vnitřního předního kola, které tak ztrácí trakci. Zkušený řidič sice s pětidveřákem zvládne držet krok, ale stojí to opravdu hodně úsilí a smysly napjaté k prasknutí. Náklony totiž nejsou jediným nešvarem podvozku 4D. Měkčí pérování způsobuje též pohupování karoserie na nerovnostech a výrazné přesuny těžiště při překlápění ze zatáčky do zatáčky. A poslední ránu dostává sedan při zkoušce stability zadní partie při změně zatížení. Při ubrání plynu nebo přibrzdění dochází i vlivem větších pohybů karoserie rychleji k příchodu přetáčivého smyku, nežli u hatchbacku, jenž také není tohoto chování prost. Musím ale přiznat, mi přišel sedan i vzdor pokupování ve smyku čitelnější a snáze korigovatelný. Asi na tom lichběžníku fakt něco bude. Směju se)

Z dřívějších testů hatchbacku už víte, že ani on není zrovna ideální sportovní náčiní, naklání se víc, než by se mi líbilo, do zatáček zaklekává méně plynule, než by bylo vhodné a neklid zádě při jejím odlehčení již byl zmíněn, podvozek je ale tužší, což spolu s menší deformací nízkoprofilových pneumatik usnadňuje ovladatelnost a dává autu jistotu, která sedanu chybí. Ovšem i 5D má problém s přilnavostí vnitřního předního kola. Podvozky ovšem nejsou jen o jízdních vlastnostech, nezanedbatelný vliv na hodnocení má i jízdní komfort, i u Hondy. Smích A to je vlastnost, kterou 5D nemá a nezná, jízdní komfort je na počátek 21. století otřesný, už vícekrát jsem psal, že sportovní Type R zvládá pohlcovat nerovnosti mnohem, mnohem lépe, a bez nežádoucích náklonů. Sedan je na tom logicky, co se pohodlí týče, lépe, méně výrazné, nebo plynulé nerovnosti pohlcuje velmi slušně a po silnici docela noblesně pluje, však má také delší rozvor než Accord... Ovšem velké problémy mu dělají krátké nerovnosti a výrazné hrboly a díry, o těch šasi informuje tvrdými rázy. Co vás možná překvapí je chování na nerovnostech v zatáčce. Sedan je na nich rozhodně klidnější a jeho kola jsou bez kontaktu s vozovkou kratší dobu, ovšem nevěřte řečem, že 5D ztrácí jistotu, chová se prostě jako každé jiné auto s tvrdým pérováním (ze svého auta vím sakra dobře, o čem mluvím Jsem šokován)) ). Ovšem obávám se, že rozdíl mezi oběma vozy není ani tak zásluha zavěšení, ale především tuhosti odpružení. Více by napovědělo, kdyby měly obě auta podvozek nastavený stejně, zas takový testing guru nejsem. ;-D Ovšem od honďáckého DW bych tak jako tak očekával lepší práci, přece jen chovat se podobně jako torzka s podivnými tlumiči Sachs, nevím nevím... Co mě ale u pohodově nastaveného sedanu překvapilo, byl ostřejší a tudíž velmi příjemný nástup brzd, chod pedálu 5D byl o poznání blátivější. Řízení obou aut je znamenité, ale příjemnější je mi to u hatchbacku. Jednak je o poznání strmější (2,25 otáčky oproti 2,69 otáčky), jednak působí zřejmě díky sportovním pneumatikám ostřeji.

Z řady zahraničních testů jsme se dověděli (a doufám, že se o tom už brzy budu moct přesvědčit i na vlastní kůži), že se Hondě, respektive Mugenu podařilo u sportovních verzí naladit šasi sedanu tak, že si o tom může evropský Civic Type R nechat jen zdát, ale standardní pětidveřový model je rozhodně sportovnější a lépe ovladatelný, než sedan, který, jako ostatně jako u předchozích generací, je nastaven tak, aby oslovil spíš vyznavače pohodlné jízdy. Na sedan od značky jako je Honda by sice mohl být sportovnější (to však 5D také) ale pokud toužíte po sportovně laděném malém sedanu od Hondy, příslušnými úpravami se zabývá řada aftermarketových úpravců. Opravdu to funguje, Hondy mají přirozený talent. Směju se


A jak to vidí účastník testu JackC/jc z 8G.Hondaclub.cz?

Na základě historických poznámek, které jsem si při srovnávacích jízdách udělal, můžu popsat několik největších rozdílů mezi 4D a 5D. Podotýkám, že v době testů jsem měl najeto asi 40 tisíc kilometrů s 5D, jehož jsem nyní už dva roky majitelem.

Design není třeba popisovat, jde o čistě subjektivní záležitost. Já mam raději hatchbacky než sedany a nevadí mi určitá futuričnost 5D (spíše naopak), takže tady bych měl jasno. Když zhodnotím velikost a prostornost 5D nezávisle na 4D, tak bych uvítal menší kufr, 415l je na mů batoh s notebookem moc Směju se 4D má kufr o něco menší, což by se mi líbilo, méně už nakládací otvor.

Jak už jsem naznačil, v praktičnosti 5D exceluje a je v této disciplíně daleko před sedanem. Esem je v tomto případě vlastnost, kterou budete marně hledat i u konkurence - "magic seats". Osobně "magic seats" oceňuji více než velikost kufru, vozím zde například vzrostlého labradora, který je zde relativně v bezpečí, ale zároveň v kontaktu s řidičem a spolujezdcem. Přitom se může procházet po voze jako Ostravák v pendolínu Směju se

V souvislosti s "magic seats" je třeba zmínit důvody jejich absence ve 4D. U 5D často kritizovaná torzka byla vyměněna za multilink a zároveň se nádrž přesunula na tradiční místo pod zadní sedadla. Tím se omezil využitelný prostor v zadní části, ale teoreticky zlepšily jízdní vlastnosti.

Proč teoreticky? Protože praxe je úplně jiná... Ano, komfort je u 4D o něco vyšší, ale rozdíl je velmi malý - přirovnal bych to k 5D na 205/55 R16. Na druhou stranu rozdíl ve stabilitě je dost velký. I laik jako já pozná dost podstatnou změnu v chování - vyšší náklony 4D a jeho menší stabilita v zatáčkách, případně při brždění. Sedanu navíc chybí VSA, které je v 5D standardně. V tomto testu na suchu to ovšem nebyl velký hendikep.

Řízení mi přišlo u 4D poněkud gumové, řazení pak přesné - tužší a kratší. Také se mi zdálo, že má ostřejší brzdy, ale matně si pamatuju, že dva dny po srovnáváku jsem měnil destičky Mrk

Z testů jsem měl pocit, že nevím, kdo by si po podrobném srovnání mohl pořídit sedana. Snad jen člověk velmi usedlý, kterému nesedí "UFO" design nebo je silně orientovaný na sedany.


V naší galerii najdete kompletní fotodokumentaci z testu.

Adresa původního článku na HondaClubu: http://www.hondaclub.cz/default.asp?what=a&a_id=1494&s_id=11

Vložil jc, 26. Únor 2008 - 12:04
 

Andrejko
Obrázek uživatele Andrejko
příspěvků: 107
5D 1.8 Sport
mám od: 7.1. 2009

tak dnes som pre deravy vyparnik na klime dostal nahradku sedana a moje dojmy sa zhruba zhoduju s Lubomirom, neviem ci to robia teraz tie 16"kola, ale moj 5D sa mi normalne zda byt pri tom sedane daky priduseny, ale co ma velmi milo prekvapilo je dielenska kvalita, ktora je vidiet na prvy pohlad, ako klobuk dole pred made in Turecko, normalne mame co zavidiet.....skoda tej pristrojovky, aj vdaka nej som sa v tom aute citim o 20rokov starsi Směju se

--
6. Červenec 2010 - 17:10
Lubomir
Obrázek uživatele Lubomir
příspěvků: 25
5D 1.8 Sport
mám od: 1.11. 2008

Mam moznost jezdit 5D i sedanem. Kazde auto je jine. Urcite se v tom projevuje i to, ze sedan je v hybridni verzi. 5D mame v 1.8 SPORT, nemeckou verzi. Pneumatiky mame 225/45-17, ne jak se uvadi v clanku 215/45-17. Stava se mi, ze za den i nekolikrat presedam. Nejvetsi rozdil je v cestovnim pohodli. Sedan opravdu lepe peruje, ale zatacku si riznu s 5D sportovneji. Na zadnich sedadlech ma vyssi clovek v 5D kolena moc nahore a drive boli nohy. Na dlouhe trasy (bez zavazadel) je lepsi sedan, ale ten kufr...
Na zadni naprave u 5 D nevidim zadne velke chyby, i kdyz puvodne jsem mel dojem, ze podle novinarskych clanku auto nebude sedet. Se sedanem nejezdime tak rychle, ale muzu rict, ze i na snehu a na lede jsem mel velmi dobry pocit. Auto sedelo, bylo mirne nedotacive a nezazil jsem s nim neco, co by me na snehu rozhodilo. No - mala poznamka nakonec. Na 5D mi vadi delene zadni sklo. Nejvice v noci, kdyz se na "zakulaceni" lamou paprsky aut, co jedou za vama.

--
29. Únor 2008 - 7:47

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".