Hledat |
Roztavena poistkaKedze sa jedna o moto a nie o ufo, davam to do OT. Mam US verziu intrudera (v prednych smerovkach su 2-vlaknove ziarovky 5/21W, pricom 5W svieti stale) a prednedavnom som nahodil pridavnu rampu na svetla, lenze po case mi prestali svietit a s hrozou zistil, ze sa mi roztavila poistka. Ale predtym, ako sa roztavilo vlakno, tak sa stihol roztiect plastovy obal poistky a zatavil sa mi v poistkovej skrinke. Wataz je 2x35W pridavne svetla, 2x5W trvale podsvietenie v smerovkach a pri vyhodeni smeroviek dalsich 21W vpredu a 10W vzadu. Poistka bola 10A. Nie je tu nejaky elektrikar, kto by mi to vysvetlil? Podla mojich prepoctov bol odoberany prud mensi ako 10A. Vložil Goku_SSJ4, 24. Červenec 2014 - 12:54
|
bývalý majitel
jj, urcite by som nedaval silnejsiu poistku.
5D 1.8 Comfort
mám od: 20.8. 2012
v provozu od: 26.6. 2007
Pamatuj si jednu věc: Pojistka jako taková jistí hlavně vedení a spotřebič proti zkratu a přepálí se až při přetížení 3-5ti násobku jmenovitého proudu. Při 1,2-1,5ti násobku se jen bude přehřívat. Na ochranu proti přetížení se používají jističe, ty ale v autě nejsou. Pokud dáš pojistku silnější, můžou ti vyhořet dráty a i něco jiného. V pojistkové skřínce mají různé pojistky také různě silné vodiče, protože jistí obvody podle odběru.
bývalý majitel
Fanda, takze ak som to spravne pochopil, poistka sa pri skrate prerusi hned, ale pri nadprude sa prehrieva a potom sa stane to, co sa stalo mne. Tipujem, ze sa v poistke zahrieval prave ten drotik, ktory sa mal roztavit, kedze jeho priemer nebol na taku zataz stavany. Ak by som dal silnejsiu poistku, tak by to mala vydrzat? V poistkovej skrinke mam 4x 10A poistky a 1x 25A, takze silnejsia by sa tam mohla uzivit.
5D 1.8 Comfort
mám od: 20.8. 2012
v provozu od: 26.6. 2007
Skoro určitě přechodový odpor na nožkách. Samotný drátek má téměř nulový odpor.
bývalý majitel
fanda: ale preco sa ta poistka roztavila potom? lebo bol velky prechodovy odpor na je nohach? alebo samotny dratik poistky mal velky odbor, dostatocny na roztavenie plastu, ale nedostatocny na jeho prepalenie?
bývalý majitel
Jeden elektrikář se hlásí. Tak jak to je popsané, jde určitě o trvalý nadproud. Při zkratu (nebo probíjení v síti 12V, jak někdo psal) proteče tak vysoký proud, že se pojistka přeruší dříve, než se roztaví (její a okolní) plast. Výrobce evidentně nepočítal s dalšími 2x35W zátěže, tedy asi 6A navíc. Já bych zkontroloval průřez vodičů. V běžné síti NN 230V se 10A jistí průřez 1,5mm2 Cu a 16A 2,5mm2 Cu. Protože se bavíme o proudech a ohřevu vodičů, na napětí teď nezáleží. V těžkých podmínkách auta/motorky to nemusí stačit, neb zatímco ve zdi je kabel ochlazován, v motorovém prostoru spíše naopak přihříván.
Takže bych ta přídavná světla krmil extra vodičem z jiné, méně zatížené pojistky, anebo bych je raději jistil zvláštní pojistkou, v extra pouzdru - to se dá v autodoplňcích sehnat.
Jak působí ta poj. skříňka? Pokud subtilně, tak se pojistkové kontakty příště zase rozžhaví, a výsledek je známý...
K tomu výpočtu: asi jsi počítal 111 W : 12 V = 9,25 A. Ono ale v palubní síti je za chodu motoru ke 14 V, které přes stejný odpor zátěže (ano, ty watty na žárovkách platí pro 12 V) protlačí větší proud. No a to už 10 A asi překoná. Mě vyšlo 10,8 A pro 14 V.
bývalý majitel
Heh problem je v tom, ze ono sa to zahrialo az tak, ze sa zlial plast poistky s plastom skrine a nesla vytiahnut. Musel som ju vytrhnut a odlomil som cast skrinky. Uz mam objednanu nahradnu skrinku, ale nie je to lacny spas, preto s nou nechcem experimentovat.
bývalý majitel
pozor na prechodove odpory. ta poistka sa neroztavila kvoli tomu, ze nou tieklo viac, ako 10A, ale kvoli prechodovemu odporu. treba zapezpecit, aby stycne plochy poistky a skrine boli dostatocne velke s co najmensim odporom...
bývalý majitel
Pokud se bojis, tak tam dej 10A a dej tomu cas, kdyz se zase neroztavi problem solved kdyz ano nechal bych si to premerit autoelektrikarem je mozne ze ti tam muze nekde neco probijet.
bývalý majitel
Ano, je to tak na hrane a este tam nie je zaratany ani odpor vodicov (ale ten je asi dost maly). Mna len prekvapilo to, ze sa roztavil plast poistky do takej miery, ze som ju nemohol vytiahnut. Myslel som, ze pri pretazeni praskne vlakno a nie ze sa roztavi. Bola to klasicka poistka, ake mame v autach. Cele to vyzera nejako takto. Bojim sa, ze ked tam dam silnejsiu, tak sa mi moze poskodit kabelaz.